SEO

Jak założyć bloga zgodnie z zasadami SEO i na nim zarabiać

Jak założyć bloga

Jeśli to czytasz, prawdopodobnie prowadzisz już jakiegoś bloga lub jesteś zdecydowany na jego założenie i nie muszę przedstawiać Ci korzyści płynących z blogowania. Jeśli jednak prowadzisz stronę bez bloga i zastanawiasz się, czy warto rozbudować ją o dodatkowe treści zapraszam cię do mojego pierwszego wpisu:
Do czego potrzebna jest treść na stronie internetowej – zalety prowadzenia bloga

Dobrze prowadzony blog może przynieść wiele korzyści, niezależnie od tego, czy prowadzisz biznes i szukasz nowych klientów, czy chciałbyś zostać influencerem. Muszę Cię jednak uprzedzić, że wszystko wymaga czasu. Zanim Twój blog osiągnie większy zasięg, będziesz musiał włożyć w niego sporo pracy. Ten tekst powstał po to, żeby ta praca nie poszła na marne. Opowiem Ci jak założyć bloga od podstaw z uwzględnieniem zasad SEO. Dzięki temu Twoje treści będą generowały ruch, a tylko czytany blog zarabia.

Zanim zaczniemy zakładać bloga musimy zastanowić się nad trzema aspektami:

1. Kto będzie odbiorcą Twoich treści

Niezależnie od tego w jakim temacie zamierzasz pisać, nie wszyscy będą zainteresowani Twoją twórczością. Nie warto tworzyć treści dopasowanych do każdego (o ile jest to możliwe). Lepiej skupić się na konkretnej grupie odbiorców. Zastanów się kto jest Twoim wymarzonym klientem/czytelnikiem.
Jakie ma zwyczaje. Jak korzysta z internetu? Korzysta z komputera, laptopa, czy raczej ze smartphone? Czy będzie miał czas na czytanie długich artykułów, czy bardziej przystępne będą dla niego infografiki?
Postaw sobie jak najwięcej tego typu pytań. Kiedy na nie odpowiesz, będziesz miał wstępny plan bloga. Przemyśl również takie aspekty jak kolorystyka, układ strony, nasycenie grafikami i formy promowania treści (FB, Instagram, newsletter). Dokonując analizy nie bazuj tylko na swoich doświadczeniach. Subiektywne opinie rzadko są trafione. Zapytaj znajomych zainteresowanych tematem. Podejrzyj strony o podobnej tematyce i postaraj się złożyć to w całość. Pamiętaj liczą się najmniejsze szczegóły!

2. Jaką funkcję ma pełnić blog?

Zastanów się, czy blog będzie tylko Twoim hobby, czy planujesz na nim zarabiać. Jeśli ma on promować konkretną firmę, przemyśl czy ma on budować wizerunek eksperta, pomóc w pozycjonowaniu konkretnych fraz, czy wspierać sprzedaż konkretnych produktów lub usług. Oczywiście można łączyć te rzeczy, ale dobrze znać swoje priorytety i wiedzieć na co kłaść nacisk.

3. Czy i jak na nim zarobić?

Jeśli nie chcesz zarabiać na blogu, pomiń ten akapit. Jeśli tak, zastanów się jak. W przypadku blogów firmowych sprawa jest oczywista, będziemy promować Twoje usługi lub produkty.
W przypadku blogów prywatnych masz kilka głównych źródeł dochodów:

Reklamy graficzne

Wyświetlanie reklam graficznych to chyba najoczywistsza i najprostsza forma zarabiania na stronie www. Jest tylko jeden problem. Coraz mniej osób w ogóle zwraca uwagi na banery reklamowe, nie mówiąc już o klikaniu w nie. Zjawisko to jest określane jako “ślepota banerowa”. Aktualnie wynik CTR na poziomie 0,1% dla reklam graficznych jest uważany za przyzwoity.
Załóżmy optymistycznie, że za kliknięcie w reklamę dostaniesz 2 zł. Oznacza to, że za 1000 odsłon Twojego bloga zarobisz 2 zł. (pamiętaj o podatkach 😀). Nie mówię, że na banerach nie da się zarobić, ale wymaga to bardzo dużego ruchu, na który będziesz musiał zapracować.
Najpopularniejszym systemem emisji reklam graficznych jest oczywiście Google Adsense.

Programy partnerskie

Prawdę mówiąc niewiele mogę powiedzieć na ten temat ponieważ każda firma prowadząca program afiliacyjny ustala swoje własne zasady. Zazwyczaj możesz liczyć na procentową prowizję od zamówień osób, które trafiły na daną stronę przez link umieszczony na Twoim blogu.
Im bardziej sprecyzowana jest tematyka Twojego bloga, a co za tym idzie, jego odbiorcy, tym większa szansa na to, że ktoś będzie zainteresowany produktami/usługami objętymi programem partnerskim.

Artykuły sponsorowane

Artykuły sponsorowane są kupowane z dwóch powodów:

  • Promocja marki/produktów/usług
  • Pozyskiwanie wartościowych i tematycznych linków

W przypadku pierwszej opcji, ważny jest zasięg Twojego bloga i potencjał sprzedażowy. W przypadku drugiej opcji, kluczowe stają się parametry Twojej domeny. To jaki generuje ruch organiczny, jak wygląda jej profil linków (czy linkują do niej wartościowe strony), jakiej jakości posiada treści.

Bezpośrednia współpraca z firmami

Tutaj sytuacja jest podobna jak w programach partnerskich. Wszystko zależy od indywidualnych ustaleń. Taka forma współpracy może obejmować wiele form promocji (artykuły sponsorowane, reklamy graficzne, posty w social mediach, mailingi, itp.).

Przejdźmy więc do konkretów.

Gdzie najlepiej założyć bloga?

Załóż bloga na darmowej platformie

Darmowe platformy blogowe, mają dwie zasadnicze zalety: są darmowe i zazwyczaj nie wymagają żadnej wiedzy technicznej. Są dobrym pomysłem, kiedy nie jesteś do końca przekonany, czy blogowanie to coś dla ciebie i nie chcesz inwestować we własną domenę, projekt strony, czy płatna promocję. Oczywiście darmowe blogowanie niesie za sobą szereg ograniczeń, zazwyczaj w możliwościach konfigurowania swojej strony.
Na rynku jest wiele platform blogowych, nie opiszę wszystkich, bo to niemożliwe. Przedstawię ci natomiast 3 najpopularniejsze rozwiązania:

WordPress.com

WordPress.com to darmowy hosting z sub-domeną dla WordPressa. Wystarczy zarejestrować konto i przeprowadzić podstawową konfigurację (wybór szablonu i wtyczek) i możesz zaczynać blogowanie. Istnieje możliwość wykupienia własnej domeny.

Blogger

Platforma blogowa należąca do Google. Jest w pełni darmowa i bardzo łatwa do opanowania. Dodatkowym plusem jest łatwość połączenia jej z innymi systemami Google jak np. Adsense oraz Googlowski support.

Wix

Platforma umożliwia tworzenie stron internetowych (w tym blogów). Możesz zdecydować się na szablon lub samodzielnie stworzyć stronę generatorem drag & drop. Platforma działa w wersji darmowej i płatnej.

Załóż bloga na własnej domenie

Przeciwieństwem blogowania na platformach jest własna pełnoprawna strona internetowa. Dlaczego uważam, że to najlepsza opcja? Po pierwsze masz pełną kontrolę nad stroną. Masz wpływ na wszystko. Na domenę, hosting, system CMS, optymalizację strony, itp.
Jeśli poważnie myślisz o blogowaniu, warto mieć unikalną domenę na własność. Wygląda to profesjonalniej i nie stracisz domeny na skutek zmiany w regulaminie. Pamiętaj, że działając na sub-domenie platformy, tak na prawdę nie jesteś właścicielem strony. Na dobrą sprawę tylko wypożyczasz domenę i miejsce na hostingu.
Czy inwestując swój czas i często pieniądze w budowanie autorytetu domeny, nie wolałbyś mieć jej na własność?
Wybierając tą opcję musisz liczyć się jednak z większymi kosztami. W zasadzie wszystko jest zależne od Twojej wiedzy. Zakup hostingu i domeny to opłata roczna w wysokości 100-200 zł. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z oferty dużych hostingów, które dają gigantyczne promocje na pierwszy rok działania. w cenie 10-20 zł możemy zapewnić sobie hosting na próbę. Trzeba jednak zwrócić uwagę na cenę po okresie promocyjnym, która może okazać się już nie najniższą na rynku, dla tego zaznaczam, ze jest to dobre rozwiązanie na początek.

O tym jak wybrać hosting dowiesz się z wpisu:

Jaki hosting wybrać z myślą o SEO, by nie żałować tego za rok

Poza ceną utrzymania strony, musimy ją stworzyć. Poniżej opisałem cały proces zakładania strony na WordPress. Myślę, że sobie poradzisz. Jeśli jednak będziesz chciał zmieniać kod strony potrzebujesz wiedzy na temat programowania przynajmniej z podstaw HTML/CSS, czasami potrzebne są też PHP, JS, MySQL. Jeśli nie umiesz programować, będziesz potrzebował pomocy specjalisty, a to kosztuje. Jeśli jednak jesteś gotowy na pewne ustępstwa i wystarczy Ci strona oparta o szablon ominiesz większość wydatków.

Domeny z rynku wtórnego

Żeby zamknąć temat domen musimy poruszyć jeszcze jeden ważny aspekt, a mianowicie domeny używane. Nie zawsze zakładając stronę internetową jako domenę wybieramy unikalną nigdy nieużywaną nazwę. Czasami warto rozważyć odkupienie domeny używanej lub wygasłej. Na specjalnych serwisach (np. aftermarket) możemy przechwycić lub wylicytować domenę z historią, linkami i określoną widocznością w Google. Kupując używaną domenę trzeba zwrócić uwagę na jej “stan”. Jeśli domena ma filtr, masę spamu lub historycznie kierowała do treści, z którymi nie koniecznie chcemy być kojarzeni (np. pornografia, czy hazard) odpuśćmy sobie.
Kupno używanych domen to temat na osobny wpis. Jeśli rozważasz to rozwiązanie, najlepiej skontaktuj się z kimś kto ma już doświadczenie. Naprawdę nie jest łatwo kupić dobrą domenę, nie wydając na nią fortuny.

Jeśli zdecydowałeś już gdzie chcesz założyć swoją stronę przejdźmy do następnego punktu

Jak założyć własnego bloga na WordPress

W przypadku kiedy stawiamy na darmowe rozwiązania nie mamy dużego problemu. Platformy blogowe w zdecydowanej większości są na tyle intuicyjne, że z uruchomieniem strony poradzi sobie każdy. Dlatego skupimy się na instalacji bloga na własnej domenie.
Zdecydowałem się na WordPress’a z kliku przyczyn

  1. jest najpopularniejszym CMS’em
  2. istnieje niezliczona ilość szablonów i wtyczek
  3. sam prowadzę bloga na WordPress’ie 🙂

Instalacja WordPressa

Stworzenie bazy danych

WordPress jak większość systemów CMS oparty jest o bazę danych. Przed instalacją musimy założyć pustą bazę danych o dowolnej nazwie. Całą resztę wykona instalator.
Tworzenie bazy danych wygląda różnie w zależności od hostingu na jaki się zdecydowaliśmy. Niezależnie od tego po założeniu bazy powinniśmy znać:

  • nazwę bazy danych
  • nazwę użytkownika
  • hasło użytkownika
  • adres serwera bazy danych (zazwyczaj jest to localhost)

Wgranie plików

Pliki instalacyjne możesz pobrać ze strony: https://pl.wordpress.org/. Rozpakuj paczkę i wgraj pliki na serwer FTP do folderu wskazywanego przez domenę.

Instalacja i wstępna konfiguracja

instalacja wp cz1

Instalacja CMS WordPress nie należy do rzeczy trudnych. W zasadzie wystarczy czytanie komunikatów systemu.

Zaczynamy!

instalacja wp cz2

Aby zainstalować system musimy podać nazwę bazy danych, użytkownika i hasło, którym logujemy się do bazy danych.

Adres serwera bazy danych to praktycznie zawsze localhost. Inny adres podajemy tylko w przypadku rozbicia bazy danych i serwera FTP na różne hostingi. Przypuszczam, że na początku nie będzie Ci to potrzebne.

Prefiks tabel pojawi się przed nazwą każdej tabeli w bazie danych, nie ma wpływu na działanie systemu, ale warto, ze względów bezpieczeństwa, ustawić inny niż domyślny.

wstępna konfiguracja wp

Pierwszy etap za nami, pora na wstępne ustawienia. Podaj tytuł strony oraz dane do logowania.
Pole “Widoczność dla wyszukiwarek” po zaznaczeniu zablokuje skanowanie Twojej strony przez roboty wyszukiwarek. Jeśli dopiero projektujesz stronę i często będzie ona modyfikowana możesz zaznaczyć to pole. Pamiętaj, że jeśli nie odznaczysz później tej opcji Twoja strona nie pojawi się w wynikach wyszukiwań na żadną frazę.

Najważniejsze elementy panelu

panel kokpitu wp

Panel w podstawowej wersji jest bardzo prosty. Elementy, których najczęściej będziesz używał to wpisy, media, strony i miejmy nadzieję komentarze. Te elementy pozwalają na dodawanie treści do strony. Gwarantuję Ci, że sobie poradzisz. WordPress bazuje na edytorze WYSIWYG (ang. what you see is what you get), jest intuicyjny jak uproszczona wersja Worda.

Następna cześć to Wygląd i wtyczki. Te dwa elementy odpowiadają za konfigurację wyglądu i funkcjonalności na stronie. W sekcji Wygląd możesz wgrać motyw i go spersonalizować, dodać elementy do menu  i dostać się do ustawień konkretnego motywu (o czym później).

Dalej mamy trzy sekcje odpowiedzialne na zażądanie stroną i użytkownikami. Sekcja użytkownicy jest oczywista i nie wymaga tłumaczenia. Pod narzędziami znajdziemy opcje importy i exportu danych. Natomiast w ustawieniach znajdziemy całą resztę ustawienia schematu linków, komentarzy i wiele więcej, zachęcam do dokładnego przeklikania panelu i zapoznania się z możliwościami.

Panel znacznie rozrasta się po instalacji dodatkowych wtyczek, które usprawniają pracę, pomagają w pozycjonowaniu, zarządzaniu treścią, czy użytkownikami lub dodają nowe

funkcjonalności (galerie, widgety social media, czat, itp.).

Personalizacja bloga

Wybór szablonu/motywu

wybór motywu wordpress

Pierwszym krokiem do spersonalizowania strony jest wybór odpowiedniego motywu. Możesz zlecić napisanie dedykowanego motywu specjaliście, ale finalnie dodaje się go tak samo jak te dostępne w internecie. Szablonów możesz szukać w sieci i przesłać je do panelu jako plik *.zip, lub klikając “dodaj nowy”, przeszukać bazę szablonów WordPress’a.

Po zainstalowaniu szablonu przejdźmy do jego ustawień.

personalizacja wp
 W tym celu przejdź do sekcji “Wygląd”->”Personalizacja”Na ekranie zobaczysz panel mniej lub bardziej podobny do tego po lewej stronie. Wszystko zależne jest od tego jak bardzo rozbudowany szablon wybierzesz.
Zazwyczaj możemy ustawić:

 

 

  • tytuł strony głównej,
  • logo, menu,
  • opcje wyświetlania bloga i strony głównej,
  • ustawienie widgetów,
  • kolorystyki,
  • dodatkowe style CSS

 

 

 

Instalacja zalecanych wtyczek

instalacja wtczek

Wtyczki to, to co w WordPress’ie najlepsze. Instalując odpowiednie wtyczki, możemy przerobić system domyślnie blogowy na sklep, forum, katalog stron, portal ogłoszeniowy i w sumie wszystko co jesteś w stanie wymyślić.

Jedna uwaga, nie instaluj wszystkiego co ma taką opcję. Każda wtyczka waży i niejednokrotnie obciąża stronę. Jeśli zainstalujesz dziesiątki wtyczek Twoja strona znacznie zwolni.
O tym jakie wtyczki są Ci potrzebne dowiesz się, kiedy zaczniesz już pisać. Kiedy zauważysz, że w WP brakuje jakieś funkcji, poszukaj wtyczki.

Jest jednak kilka wtyczek, które warto rozważyć już na początku.

  • Yoast SEO – wtyczka ułatwiająca optymalizację SEO strony
  • AMP – wtyczka tworzy Accelerated Mobile Pages, czyli przyspieszone i uproszczone wersje stron dla urządzeń mobilnych
  • Contact form 7 – moim zdaniem najlepsza wtyczka do tworzenia formularzy kontaktowych

Ustawienie menu

Odpowiednie menu to kluczowa rzecz ze względu na wygodę korzystania ze strony oraz jej strukturę. Pamiętaj, żeby zawrzeć w niej wszystkie najważniejsze dla użytkowników elementy i tylko te najważniejsze. Jeśli musisz z jakiś względów dodać do menu więcej pozycji niż zmieści się w jednej linii, użyj rozwijalnego menu. W ten sposób nie stracisz na przejrzystości strony.

Przechodząc do samej konfiguracji.

konfiguracja menu

Menu możemy ustawić wchodząc w zakładkę “Wygląd”->”Menu”. W lewej kolumnie wybieramy pozycje jakie chcemy dodać, podzielone na rodzaje treści: strony, wpisy, kategorie. Po dodaniu możemy układać je na zasadzie drag & drop.

Po zapisaniu menu, w panelu pojawi się nowa zakładka.

zarządzaj rozmieszczeniem

W zakładce zarządzaj rozmieszczeniem, musisz przyporządkować nowo utworzone menu do miejsca na stronie.

Założenie bloga to dopiero początek

Kiedy masz już stronę, musisz zacząć pisać. Na dobry początek zapraszam Cię do kilku wpisów dotyczących tworzenia treści:

Reklama
Reklama

2 thoughts on “Jak założyć bloga zgodnie z zasadami SEO i na nim zarabiać

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *