Content MarketingSEO

Jak pisać teksty SEO? Czym są artykuły pod SEO? Jakie mamy rodzaje tekstów?

Teksty SEO

Prawdę mówiąc, każdy tekst umieszczony w internecie może być wykorzystany w służbie SEO. Oczywiście to jak bardzo pomoże on w pozycjonowaniu zależy od tego jak zostanie zoptymalizowany.

Jest też druga kwestia, różne teksty mają różne zadania do spełnienia. Nie każdy tekst ma z zadanie przynosić ruch na stron przez zyskanie pozycji na nowe frazy kluczowe. Czasami tworzymy treści które publikujemy poza naszą stroną, czasami głównym zadaniem publikowanej treści jest komunikacja z użytkownikiem, a specyfika danego komunikatu nie pozwala na jego optymalizację.
Prostym przykładem może być publikacja wywiadu. W tym przypadku optymalizacja treści wiązałaby się ze zmianą wypowiedzi, co nie powinno mieć miejsca jeśli chcemy mówić o rzetelnym artykule.

Przejdźmy więc do omówienia i krótkiej charakterystyki tekstów z jakimi spotykamy się w internecie.

Rodzaje tekstów SEO

Jak napisać tekst poprawnie?

Jako że każdy rodzaj tekstu rządzi się swoimi prawami, skupimy się na ogólnych wytycznych, mających zastosowanie w większości przypadków. Oczywiście nikt nie będzie wykonywał analizy słów kluczowych dla tekstów preclowych, ani sprawdzał trendów wyszukań dla strony ofertowej (chyba, że jego oferta jest zmienna w zależności od sezonu).
Poniższe wytyczne są nie pomijalne w przypadku artykułów blogowych i innych dłuższych tekstach (np. rozbudowanych opisach produktów).

Dobieranie fraz

Przystanek pierwszy to analiza słów kluczowych. Odpowiednio dobrane frazy to połowa roboty. Bez tego punktu dalsza praca jest praktycznie bezsensowna. Dysponując listą słów kluczowych, możemy przygotować treści zoptymalizowane pod te słowa, zaplanować nagłówki oraz link building.
Podczas dobierania słów kluczowych powinniśmy brać pod uwagę przede wszystkim trzy aspekty jakimi są:

  • ilość wyszukań
  • konkurencyjność
  • sezonowość

Przygotowując listę słów kluczowych powinniśmy dobierać je w grupy. Każda grupa to fraza główna (najtrudniejsza/najważniejsza dla nas) oraz frazy ściśle powiązane o mniejszym poziomie trudności. Taki podział ułatwi nam następny punkt na naszej liście.

Więcej o dobieraniu słów kluczowych znajdziesz w artykule:
Jak dobrać słowa kluczowe, aby kampania SEO/SEM przyniosła zysk?

Zaplanuj tytuł i nagłówki

Występowanie słów kluczowych w tekście jest ważne, ale występowanie słów kluczowych w takich elementach jak tytuł, nagłówki, czy listy daje extra doładowanie. Dlatego lepiej zaplanować nagłówki na początku, w taki sposób aby zawierały najważniejsze słowa kluczowe w naturalny sposób. Przed powstaniem tekstu mamy pełną dowolność, a co za tym idzie większe możliwości wplecenia odpowiednich fraz w najważniejszych elementach.

Druga kwestia łączy się ze sposobem w jaki ludzie czytają strony internetowe. Internet to nie biblioteka, nikt nie czyta stron w całości tylko skanuje artykuły w poszukiwaniu informacji.
Możesz być pewny, że jeśli nagłówki, które podczas skanowania tekstu najbardziej rzucają się w oczy, nie zaciekawią czytelnika, nie przeczyta on nic więcej na Twojej stronie.
Na tym etapie projektowania masz do dyspozycji tylko nagłówki. Skup się na nich i zastanów, czy zachęcają Cię one do przeczytania całej treści.

Opisuj temat dokładnie

Tworzenie treści kompleksowo opisujących dane zagadnienie przynosi wiele korzyści. Po pierwsze i najważniejsze, zadowolenie naszych czytelników. Jeśli znajdą wszystkie informacje w jednym artykule, oszczędzą czas na przeszukiwaniu niezliczonej ilości stron. Dzięki temu zwiększa się szansa na ich powrót do Twojej strony w przyszłości.

Po drugie, zgodnie z ideą topical authority, Google nagradza strony, z kompleksową wiedzę.
Po trzecie, dokładne opisywanie tematu powoduje, że tekst w sposób naturalny staje się bardziej rozbudowany i zawiera więcej słów kluczowych (zwłaszcza słów typu long tail).

Pisz ciekawie i dbaj o czas spędzony na stronie

Jeśli weźmiesz sobie poprzednią radę do serca i opiszesz temat dokładnie to prawdopodobnie będzie on przynajmniej w podstawowym stopniu ciekawy. Zastanów się jednak nad używanym językiem, nad konstruowaniem wypowiedzi i staraj się pisać lekko, tak aby czytelnik nie męczył się przechodząc z akapitu do akapitu.
Przede wszystkim pisz prosto. Nie prostacko tylko prosto, tak żeby odbiorca nie miał problemu ze zrozumieniem. Jeśli piszesz do potencjalnego klienta, odpuść branżowy żargon.
“Ciekawości” można nadać artykułowi urozmaicając go niepisemnymi treściami. Możesz zastosować ciekawe fotografie, infografiki i formaty wideo. Bardzo dobrze wpływają one na czas spędzony na stronie i pozytywny odbiór treści.

Nawiązuj do innych treści na stronie

Odsyłanie do innych artykułów na własnej stronie to świetny pomysł, o ile nawiązujemy do treści powiązanych tematycznie. Wtedy istnieje szansa na to, że trafimy w gusta czytelnika i zatrzymamy go na stronie o jeden artykuł dłużej.

Aby nie być gołosłownym, zrobię to samo i odeślę Cię z tego miejsca do artykułu, w którym dokładnie opisałem zasady optymalizacji treści. Dowiesz się z niego wszystkiego co jest związane z aspektami optymalizacji materiałów na Twojej stronie.
Optymalizacja treści – przepis na wysokie pozycje?

Zadbaj o techniczne aspekty tekstów

  • unikalność
  • nasycenie słowami kluczowymi

Planuj artykuły, sprawdzaj trendy wyszukań

W zależności od branży, czytelnicy przyzwyczajają się do cyklicznych publikacji. Dobrą praktyką jest systematyczne dodawanie artykułów, postów w social media czy filmików na YouTube. Sam nie jestem dobrym przykładem, dlatego nie będę rozwoził się nad tym punktem.

Przejdźmy więc do planowania artykułów. Jeśli zgodnie z założeniem każdy artykuł ma poruszać konkretny temat i pozycjonować stronę na konkretne frazy, powinniśmy sprawdzić kiedy te frazy “mają sezon“.
Najprostszym sposobem jest wykorzystanie narzędzia Google Trends. Po podaniu frazy dostajemy wszystkie informacje na temat trendów wyszukań danej frazy. Znając proporcje wyszukań (a co za tym idzie zainteresowanie tematem) w danym miesiącu, możemy zaplanować publikacje tak aby dotarła do jak największej ilości osób.

Posłużmy się przykładem artykułu o siatkówce plażowej. Fraza mocno sezonowa. Ilość wyszukań w okresie zimowym jest znikoma, szczyt mażemy zaobserwować w okresie wakacyjnym. Korzystając z tych danych możemy zdecydować o najlepszym czasie na pracę nad tekstem.

Na dobrą sprawę mamy do wyboru dwa warianty. Jeśli naszym głównym kanałem komunikacji są media społecznościowe, publikujemy materiał w szczycie zainteresowania lub niedługo przed nim. Jeśli natomiast pozyskujemy głównie ruch organiczny, zastanowiłbym się nad publikacją nieco wcześniej, tak aby artykuł zdążył uzyskać linki przychodzące i na czas zajął wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Reklama
 

 

Reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *