SEO

Co to jest meta description i czy warto je ustawiać?

meta description

Co to jest meta description i co ma na celu?

meta description w serp

Meta description, inaczej meta opis. Informuje użytkownika o treści strony docelowej. Można powiedzieć, że jest kontynuacją tytułu strony. Jest widoczny w wynikach organicznych zawsze.

Jeśli nie został skonfigurowany ręcznie, zostanie uzupełniony automatycznie, początkiem treści strony. Odpowiednio zbudowany description może pozytywnie wpłynąć na współczynnik klikalności (CTR), jednak sam w sobie nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym (przynajmniej w rankingach Google).

Jak dodać tag meta description

Sam tag meta description, w kodzie znajduje się w sekcji <head>. W przypadku stron, w których nie wykorzystujemy żadnego systemu CSM, zmiany musimy wprowadzać właśnie w tym miejscu.
W przypadku systemów CMS, zazwyczaj mamy możliwość konfiguracji meta tagów z poziomu panelu. Oczywiście nie jestem w stanie opisać wszystkich możliwych rozwiązań, więc skupimy się jak zwykle na najpopularniejszym.

Konfiguracja meta description w WordPress

Aby w pełni kontrolować meta tagi warto posłużyć się wtyczką pokroju Yoast SEO, All in SEO lub inną wtyczką do optymalizacji seo wordpress’a.
W przypadku wymienionych wtyczek, po ich zainstalowaniu, w panelu edycji strony pod polem tekstowym pojawią się opcje ustawiania meta tytułu, opisu i slug’u (treści linku). Aby dokonać zmian wystarczy kliknąć, w pole które chcemy zmienić.

konfiguracja meta opisu w yoast seo

Jak skonstruować opis, aby był skuteczny

Prawidłowa długość

Reklamy zajmujące większą powierzchnię ZAZWYCZAJ są częściej klikane. Dotyczy to głównie reklam graficznych, ale myślę, że w przypadku reklam, czy w tym przypadku wyników organicznych ta zasada też ma zastosowanie. Najzwyczajniej w świecie większa powierzchnia bardziej przyciąga uwagę. Najlepiej widać to w przypadku wyników z site linkami. Kto przechodzi koło nich obojętnie, niech pierwszy rzuci kamieniem :).

Tak czy inaczej, długość opisu jest ważna, warto starać się wykorzystywać maksymalnie dostępną powierzchnię. Istnieje masa wtyczek, skryptów i innych tworów udostępniających podgląd SERP podczas pisania. Dość ułatwiają one pracę.

Co do suchych danych o których siłą rzeczy też wypadałoby wspomnieć, dostępna długość opisu wynosi 155-160 znaków. Uczulam jednak, że może ona ulec zmianie. Jeśli czytasz ten artykuł kilka miesięcy od czasu publikacji, nie biorę odpowiedzialności na powyższe informacje. W tym roku, Google zwiększyło limit do 300-320 znaków, jednak nie trwało to długo. Dlatego nie wykluczone są zmiany w przyszłości, tym bardziej, że długości opisów i tytułów w Google Ads również uległy w ostatnim czasie sporym zmianom.

Słowa kluczowe w opisie

Oczywiście przy tak ograniczonej liczbie znaków, umieszczenie w treści większej ilości fraz kluczowych jest trudne. Poza tym nie wpływa to bezpośrednio na pozycję strony pod tymi frazami. A więc, czy warto się tym przejmować? TAK! Jeśli wpisane w wyszukiwarce słowo kluczowe znajduje się w opisie, zostanie ono pogrubione, a pogrubienia w jakimś stopniu przykuwają naszą uwagę i zwiększają szansę na przeczytanie opisu. Finalnie zwiększa się szansa na kliknięcie w dany wynik i CRT.

Zachęcająca i niemyląca forma, język korzyści

Opis strony działa jak zajawka na stronie kategorii bloga. Jej głównym zadaniem jest zachęcenie użytkownika do zapoznania się z resztą treści. Dlatego powinna ona zawierać najważniejsze i najatrakcyjniejsze aspekty strony dostępnej po kliknięciu.

Idealną analogią są trailery filmów, w ciągu kilku sekund zachęcają do obejrzenia całego filmu. Z Twoim opisem powinno być podobnie. Uczulam jednak, aby nie wprowadzać użytkownika w błąd. Opis nieadekwatny do zawartości strony, spowoduje tylko wysoki współczynnik odrzuceń.

CTA – Call To Action

Prawdę mówiąc zastanawiałem się wielokrotnie co w tym CTA takiego jest. I po długich przemyśleniach, nie wiem. Po prostu to działa. Umieszczenie tzw. wezwania do działania na końcu opisu zwiększa CTR. Patrząc na statystyki kilku kampanii Google Ads, zauważyłem, że CTA inne od oklepanego “Sprawdź”, “Zobacz”, “Kup”, działają znacznie lepiej.

Testowanie opisu z wykorzystaniem Google Ads

Ręka do góry, kto powtarza, że Google Ads nie może być wykorzystane do pozycjonowania. Właśnie służę przykładem, że może. W kampaniach search tekst reklamy jest odpowiednikiem meta opisu. Dzięki temu możemy w łatwy sposób przetestować jakie opisy działają najlepiej. Co najlepsze możemy na raz uruchomić test z wieloma wariantami.
Uprzedzam komentarze, wiem, opis nie jest brany pod uwagę jako czynnik rankingowy, ale jeśli celem pozycjonowania jest zwiększenie ruchu na stronie, poprawa wskaźnika CTR też jest elementem pozycjonowania, bo wysoka pozycja, w którą nikt nie klika jest nic nie warta.

Reklama
 

 

Reklama

One thought on “Co to jest meta description i czy warto je ustawiać?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *