Narzędzia SEO

Surfer SEO – wykorzystanie danych w optymalizacji

Narzędzie surfer seo

Surfer SEO to narzędzie wspierające optymalizację SEO w modelu data-driven. Dostarcza aktualne dane z SERP dla wybranego słowa kluczowego i pozwala na ich szybką interpretację. Dzięki Surferowi precyzyjnie zoptymalizujesz treści w oparciu o dziesiątki czynników rankingowych, przygotujesz precyzyjne wytyczne dla copywritera, czy zbadasz pokrycie tematyczne swoich podstron dzięki analizie tekstu w przejrzystym i czytelnym interfejsie.

Jak działa Surfer

Podstawowym zadaniem narzędzia jest dostarczanie danych o konkurencji. Dane te charakteryzują się tym, że są pozyskiwane w czasie rzeczywistym ze stron renderowanych w taki sam sposób jak widzi je robot Google. Setki czynników rankingowych mające wpływ na pozycję analizowane są dla zestawu wyników pobranych dla konkretnego słowa kluczowego z wybranej lokalizacji. To ważne gdy chcemy wyciągać właściwe wnioski, które pozwolą wykryć czynniki rankingowe, którymi w pierwszej kolejności trzeba się zająć.

audyt treści surfer seo

Audyt treści w metodologii data-driven

Od konkurencji możemy się wiele dowiedzieć na temat optymalnych wartości poszczególnych czynników rankingowych, maksymalnych wartości zagęszczeń czy średniej ilości słów. Dane są przedstawione w łatwej do interpretacji formie wykresu, dzięki temu z łatwością stwierdzimy że np. strona, którą analizujemy ma za mało słów.

Zagęszczenie słów kluczowych

Treści na stronach składają się z kilku podstawowych elementów, są to między innymi nagłówki i paragrafy. Kluczowe metryki takie jak zagęszczenie słów kluczowych czy użycie poszczególnych słów w obrębie frazy różnią się dla każdego słowa kluczowego. Oto dwa komercyjne słowa kluczowe, dla których zagęszczenie jest diametralnie różne.  Maksymalne zagęszczenie w top10 to w przypadku krzeseł to 4/100 słów, stoły natomiast nieco ponad 1/100 słów.

zagęszczenie słów kluczowych 1
zagęszczenie słów kluczowych 2

Świadczy to o konieczności porzucenia dobrych praktyk mówiących o optymalnym zagęszczeniu np na poziomie 4% – takie pojęcie nie istnieje.

Wykorzystując dane o rankującej konkurencji możemy określić odpowiednie zagęszczenie. Nie narazimy się na przeoptymalizowanie i wykorzystamy maksymalny maksymalne bezpieczne zagęszczenie, które pozwoli złapać tematykę Google.

Pokrycie tematyczne – redukcja content gap

Odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych to tylko jeden z czynników rankingowych. Pokrycie tematyczne rozumiane jako kompleksowość tekstu wymaga od autora użycia także powiązanych słów w treści poprzez opisanie konkretnych zagadnień, które znajdują się w treści wysoko rankującej konkurencji.

Ilość wspólnych słów kluczowych, których brakuje w treści bardzo często koreluje z pozycją w SERP. W większości przypadków ilość brakujących słów w treści jest mniejsza dla stron z topów. W czwartej dziesiątce średnio brakuje ponad 300 słów wspólnych dla witryn z top10.

pokrycie tematyczne

Dzięki funkcji audytu możemy odkryć jakich słów brakuje analizowanej witrynie i szybko zniwelować content gap.

common words surfer seo

Zastosowanie się do wytycznych pozwala osiągnąć dużo lepsze wyniki.

Struktura treści

Określenie optymalnej struktury na wyczucie jest trudne. Rozbijanie treści nagłówkami czy zwiększenie liczby paragrafów to oczywiste sprawy, problem pojawia się jednak w momencie gdy chcemy określić ile powinno być paragrafów oraz jakich nagłówków użyć, żeby nasz tekst był jak najlepiej przystosowany do wymogów użytkownika i algorytmu – to kombinacja tych dwóch składowych decyduje o pozycji w SERP – skoro pewnego typu teksty rankują wysoko – warto wziąć z nich przykład. Tak przygotowany content marketing będzie znacznie bardziej skuteczny.

Surfer pozwala na określenie odpowiedniej struktury czy typu rankującej treści. Jeśli zastanawiasz się nad optymalizacją kategorii lub napisaniem artykułu na bloga to nie ma lepszego sposobu niż sprawdzenie jakie treści ma konkurencja.

Narzędzie surfer seo

W pierwszej piątce dla frazy zielona herbata są aż cztery artykuły i tylko jedna kategoria w sklepie, dzięki temu można stwierdzić jaki typ contentu da największe szanse na wprowadzenie podstrony do topów.

Analiza jakości strony w Surferze

Optymalizacja on-page to nie tylko treści. Dotyczy ona także poprawy wydajności strony. W Surferze znajduje się sekcja poświęcona analizie czynników związanych czasem ładowania. Poprawa metryk performance’owych może dać solidnego kopa witrynie, szczególnie wtedy, gdy nasze treści są dobrze zoptymalizowane, a witryna ma problem z przeskoczeniem konkurencji w rankignu. Zależnie od naszej sytuacji i tego jak duży nacisk na technikalia kładzie konkurencja możemy podjąć decyzję i priorytetyzacji działań mających na celu poprawę wydajności.

W przykładzie poniżej widzimy stronę, która charakteryzuje się wysokim Lighthouse speed index (im niższy tym lepiej). Jeśli treści są poprawnie zoptymalizowane, a strona wciąż nie podnosi się w rankingu to jest to bez wątpienia odpowiedni moment na poprawę elementów związanych z wydajnością.

analiza jakości strony w surferze seo

Jak korzystać z Surfera

Dostęp do podstawowych funkcji narzędzia jest darmowy, wystarczy zarejestrować się na https://surferseo.com. Z danych można wyciągnąć wiele informacji, podstawową wskazówką jest dostosowanie wartości kolejnych czynników do wartości prezentowanych przez strony w czołówce rankingu. Wystarczy, że pokażesz na wykresie swoją stronę wybierając ją z wyników lub dodając za pomocą funkcji Enter Custom URL.

Jak korzystać z Surfera

Wprowadź zmiany na stronie tak, aby czerwona linia widoczna na wykresie była jak najbliżej wartości konkurencji z czołówki!

Szybkie podsumowanie wideo na temat działania Surfera

Autor: Michał Suski: Co-founder w Surfer SEO

Chcesz dowiedzieć się więcej o data-driven seo i content marketingu? Napisz do mnie na michal@surferseo.com – chętnie rozwieję wszelkie wątpliwości.

Reklama
 

 

Reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *