Opis kategorii w sklepie internetowym to charakterystyka określonej grupy produktów. Opisy takie zwykle tworzy się z myślą o pozycjonowaniu sklepów. Dzięki zawartości w tekście fraz kluczowych dana strona pojawia się wyżej w wyszukiwarkach. Jednak obecnie nie tylko nasycenie tekstu słowami kluczowymi ma znaczenie w pozycjonowaniu. Bardzo ważna jest jakość treści, która musi być pisana nie tylko pod SEO, lecz również, a może nawet głównie, pod klienta. Dobrze napisany opis kategorii zastępuje potencjalnemu nabywcy rozmowę ze sprzedawcą oraz ułatwia podejmowanie decyzji zakupowych.
Znaczenie słów kluczowych w opisie kategorii dla pozycjonowania sklepu
Opis kategorii powinien być pisany pod SEO, zawierać frazy kluczowe, które ułatwiają pozycjonowanie strony. Jednak słowa kluczowe nie powinny być sztucznie, na siłę umieszczane w tekście. Taki opis jest źle odbierany nie tylko przez czytelników, lecz także przez Google. Tylko tekst wyczerpujący temat i napisany sensownie, zawierający naturalnie wplecione słowa kluczowe, będzie zauważony przez wyszukiwarkę. Wydany w 2011 roku algorytm powoduje, że Google wyżej w wynikach wyszukiwania stawia strony z najlepszej jakości treścią. Teksty słabe, pisane pod roboty, spadają na niższe pozycje.
Należy również pamiętać, że opisy kategorii, tak samo, jak opisy produktów czy artykuły na bloga, muszą być unikalne, czyli niepublikowane nigdzie wcześniej. Teksty powielane Google pomija, a tym samym strona nie jest widoczna w wynikach wyszukiwania.
Nagłówki, linkowanie wewnętrzne i metadane
Frazy kluczowe dobrze jest umieszczać w nagłówkach tekstu, tytułach, podtytułach. Nagłówki w opisie kategorii sprawiają, że tekst jest bardziej przejrzysty, a słowa kluczowe w nich zawarte poprawiają pozycjonowanie. Dobrze napisane nagłówki zachęcają czytelnika do zapoznania się z treścią pod nimi.
W opisach kategorii sprawdza się również linkowanie wewnętrzne. Oprócz pozytywnego wpływu na pozycjonowanie ma za zadanie pomagać klientom przejść bezpośrednio do interesującego ich produktu lub do bloga.
Duże znaczenie dla pozycjonowania, również w przypadku opisów kategorii, mają metadane. Składa się z title, który powinien zawierać frazę kluczową, zwiększającego widoczność strony, oraz meta description, czyli pojawiająca się w wyszukiwarce krótka informacja, zachęcająca potencjalnych klientów do wejścia na stronę.
Opis kategorii – rzetelna informacja o grupie produktów
Dobry opis kategorii wpływa nie tylko na widoczność sklepu w sieci, lecz zawiera informacje istotne dla klientów. W sklepie stacjonarnym można porozmawiać ze sprzedawcą, który wyjaśni, czym poszczególne towary z danej grupy różnią się od siebie oraz poleci produkt dostosowany do potrzeb i oczekiwań potencjalnego nabywcy. W sklepie internetowym to właśnie opis kategorii powinien być źródłem cennych informacji dla klienta, który nie jest jeszcze zdecydowany, jaki przedmiot z danej grupy wybrać. Jeżeli opis jest intrygujący, ciekawy i rzetelny, zawiera istotne informacje, z pewnością zostanie dobrze odebrany przez czytelnika i sprawi, że do danego sklepu będzie zaglądał częściej. Podobnie jak w sklepie stacjonarnym, gdzie życzliwy i kompetentny sprzedawca przyciąga klientów, którzy chętnie robią tam zakupy.
Co opis kategorii może więc zawierać:
- krótką historię i charakterystykę marki,
- listę produktów dostępnych w danej kategorii (lub grup produktów, zależy ile ich jest),
- zalety produktów z danej grupy oraz cechy, którymi różnią się między sobą,
- najważniejsze informacje o produktach, które ułatwią klientom odnalezienie tego, czego potrzebują.
Jak stworzyć opis kategorii, który przyciągnie klientów?
Dla klienta opis kategorii pełni przede wszystkim funkcję informacyjną. Im więcej czytelnik może dowiedzieć się z niego o interesujących go produktach, tym lepiej. Bardzo duże znaczenie ma także jakość treści. Tekst mało ciekawy, zawierający błędy, naszpikowany nienaturalnie wplecionymi słowami kluczowymi zniechęca czytającą go osobę do robienia zakupów w sklepie, który zamieścił go na swojej stronie. Klienci oczekują konkretów i rzetelnych informacji. Nie wystarczy pisać, że oferowane produkty są najlepsze, bo zazwyczaj nie jest to prawdą, a klienci są na tyle świadomi, że zaraz to wyczują. Należy w atrakcyjny sposób przedstawić wszystkie zalety produktów, a szczególnie te, które decydują o ich przewadze nad konkurencją.Duże znaczenie ma tutaj stosowany z umiarem język korzyści. Można odwołać się do emocji, odczuć odbiorcy poprzez zastosowanie storytellingu, czyli stworzyć opowieść o produktach. Jest to coraz częściej stosowana metoda tworzenia treści marketingowych.
Opis kategorii może zawierać pytania skierowane do klienta, które dyskretnie uświadomią mu jego potrzebę i skierują uwagę na oferowany produkt, czy różne inne zabiegi, które uatrakcyjnią odbiór tekstu. Ważne jest, aby opis był oryginalny, wyróżniający dany sklep wśród konkurencji, oraz przekazujący wartościowe treści.
Znaczenie opisów kategorii często jest niedoceniane. Jednak oprócz tego, że dzięki nim strona lepiej się pozycjonuje, mają duży wpływ na to, czy jego czytelnicy podejmą decyzję o zakupie i czy do sklepu wrócą.
2 thoughts on “Opisy kategorii i ich znaczenie dla klienta sklepu”
Większe znaczenie dla klienta ma opis produktu, a opis samej kategorii raczej tworzy się głównie pod seo. Chociaż to zależy od konkretnego przypadku. Teoretycznie najlepszy opis kategorii powinien być w stanie wykonać właściciel, który powinien najlepiej znać swój produkt ale praktyka mówi, że z tym bywa różnie.
Na pewno nie powinniśmy bagatelizować tego elementu strony. Poza pozytywnym wpływem dla SEO strony, jeśli mamy do czynienia ze sklepem o sporej ilości towaru, użytkownicy też często zaglądają w to miejsce, w celu zaczerpnięcia informacji.