SEO

Na czym polega praca specjalisty SEO, jak pozycjonerzy zdobywają ruch?

Praca specjalisty seo

Wpis możemy podzielić na dwie części. Praca specjalistów SEO i pozycjonerów.
Prace SEO są związane tylko z optymalizacją strony, czyli są to wszelkie działania onsite.
Praca pozycjonera jest pojęciem szerszym. Dotyczy zarówno działań związanych ze stroną jak i optymalizacji czynników offsite.
Określenia specjalista SEO i pozycjoner są często używane wymiennie, na potrzeby tego wpisu też przychylę się do tej praktyki, chciałem tylko na wstępie to rozgraniczyć, żeby uniknąć nieporozumień 🙂

Co specjaliści SEO robią aby poprawić widoczność strony?

Etap pierwszy audyt strony

Podstawą pozycjonowania jest sprawnie działająca strona. Żeby mieć pewność, że witryna nad którą pracujemy spełnia wszystkie wymagania jakie stawia jej wyszukiwarka i użytkownicy, specjaliści wykonują audyt.

Dlaczego warto zacząć od audytu?

Audyt strony internetowej pozwala na wylistowanie wszystkich błędów technicznych związanych z szybkością i konstrukcją strony. W audycie znajdziemy też analizę zastosowanych technologii, architektury informacji, linków zewnętrznych i wewnętrznych.

Istotą audytu poza wylistowaniem uchybień w naszej stronie jest lista zaleceń do wprowadzenia, mająca na celu naprawę wszystkich błędów związanych z naszą witryną.

Co specjaliści analizują przeprowadzając audyt strony?

Audyty wyglądają różnie w zależności od zwyczajów specjalisty, który dany audyt wykonuje, od rodzaju strony jaka jest analizowana (sklep, wizytówka, blog) oraz od budżetu i potrzeb danego klienta.

Rozwijanie ruchu przez nowe treści

Po przeprowadzeniu audytu i wprowadzeniu zawartych w nim zaleceń możemy założyć, że nasza strona nie będzie hamowana przez błędy techniczne. Następnym krokiem do poprawy widoczności i poszerzenia zasięgu w organicznych wynikach Google jest treść.

Dlaczego treści na stronie są niezbędne?

Google analizuje strony na podstawie zawartych na nich treści. Bez odpowiednich treści roboty wyszukiwarek nie są w stanie określić tematyki danej strony.

Poza wyszukiwarką są jeszcze użytkownicy. Często zanim dokonają decyzji zakupowej, czy samego zakupu, szukają informacji na temat określonej usługi lub produktu. Warto już na tym etapie zaprezentować swoją markę i zwiększyć szansę na dokonanie zakupu właśnie u nas.

Jak często publikować nowe treści?

Na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Wszystko jest zależne od naszych możliwości (jeśli zlecamy treści to od budżetu).
Im częściej będziemy publikować nowe treści tym szybciej będziemy zwiększać grono naszych odbiorców. Trzeba tylko pamiętać, żeby nie zwiększać częstotliwości publikacji kosztem ich jakości.

Jakie treści publikować aby zwiększać widoczność?

O tym dowiesz się z artykułu:

Jak pisać teksty SEO? Czym są artykuły pod SEO? Jakie mamy rodzaje tekstów?

Gdzie w tym wszystkim jest zadanie specjalisty SEO

Przygotowanie listy słów kluczowych

Można przygotować artykuł i pozycjonować go na tylko jedną frazę. Jednak może okazać się to mało efektywne z kilku względów.
Pierwsza kwestia to topical authority, czyli “filozofia seo” w myśl, której wyszukiwarki doceniają treści kompleksowe, inaczej treści dokładnie opisujące dane zagadnienie. Aby artykuł spełniał kryterium treści kompleksowej musi poruszać nie tylko temat związany z daną frazą, ale też zagadnienia blisko sąsiadujące.

W tym celu można dokonać analizy z wykorzystaniem specjalnych narzędzi (np. Surfera, czy Senuto) oraz analizy ręcznej.

Druga kwestia to ryzyko kanibalizacji słów kluczowych, czyli sytuacji w której na jedno słowo kluczowe rankuje więcej niż jedna podstrona danej domeny.

Po trzecie, zaplanowanie kompleksowego artykułu zoptymalizowanego pod grupę słów kluczowych zamiast jednej frazy stwarza większy potencjał ruchu.

Podstawa to research

Podstawą dobrej treści (treści o dużej widoczności) jest analiza sytuacji w wynikach SERP. W zależności od frazy jaką wpiszemy w wyszukiwarkę, czynniki rankingowe na podstawie, których strony zajmują miejsce w rankingu są różne. Dlatego nie można w jednakowy sposób podchodzić do przygotowywania treści w każdej branży.

Przygotowanie draftu dla copywritera

Kiedy wiemy już na jakie frazy chcemy pozycjonować nową treść i jakie czynniki determinują wysokie pozycje zabieramy się za zbudowanie szkieletu.
W planie jaki przekazujemy copywriterowi powinniśmy zawrzeć takie informacje jak:

  • lista fraz kluczowych,
  • długość treści,
  • ilosć nagłówków
  • propozycja tytułu i najważniejszych nagłówków,
  • nasycenie słowami kluczowymi (miejsca w których dane frazy powinny wystąpić),
  • ilość grafik z opisami alt=””,
  • linki prowadzące do innych artykułów.

Zaplanowanie linkowania wewnętrznego

Linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważnym elementem SEO. Już na etapie planowania treści powinniśmy zaplanować rozmieszenie linków na innych podstronach. Dzięki temu nowa treść już na starcie zyska dodatkowe doładowanie.

Pozyskiwanie linków

Nieodłączny element pozycjonowania stron to pozyskiwanie wartościowych odnośników. Znaczna część czasu jaki specjaliści poświęcają w pracy to przeszukiwanie sieci i wynajdywanie miejsc do publikacji.
Poza researchem pozyskanie odnośnika często wymaga przygotowania odpowiedniej treści, podjęcia kontaktu z właścicielem strony i ustalenie warunków publikacji.
Oczywiście specjaliści korzystają też z platform ułatwiających pozyskiwanie linków takich jak np. LinkHouse, WhitePress.

Czy linki są niezbędne do zdobywania ruchu?
Odpowiedź, oczywiście tylko w mojej subiektywnej opinii, brzmi NIE! Linki mogą poprawić pozycje, a co za tym idzie ruch na stronie, ale nie są elementem niezbędnym do jego zwiększenia.
Żeby być precyzyjnym, w przypadku trudnych, komercyjnych fraz, bez linków może się nie obejść, jednak wzrost ruchu przez skupienie się na rozwijaniu fraz długiego ogona może spokojnie obejść się bez linków. Oczywiście nie namawiam do porzucenia linków. Odpowiednie linki poprawiają widoczność, usprawniają indexowanie nowych treści oraz mogą przynieść nam dodatkowy ruch referal.

Jakie linki zdobywać ?

O tym dowiesz się z artykułu:

Sposoby na pozyskiwanie linków, mniej i bardziej oczywiste

Czy powyższe działania gwarantują sukces? Ile trzeba czekać na efekty?

Jedną z największych wad SEO jest brak gwarancji. Możemy szacować efekty, ale nie możemy ich dokładnie określić. Kampania prowadzona zgodnie ze sztuką praktycznie zawsze przekłada się na wzrost ruchu. Jednak na to jak duży wzrost zaszczyci naszą stronę składa się wiele czynników, które nieustannie się zmieniają.
To właśnie zmiany w algorytmach kształtujących rankingi determinują to, że żaden specjalista nie może zagwarantować określonego efektu kampanii.

To samo dotyczy czasu potrzebnego do sięgnięcia zamierzonych efektów. Możliwy jest scenariusz, w którym osiągnięte pozycje zostaną utracone po aktualizacji algorytmu 🙁

Żeby nie kończyć akapitu zbyt depresyjnie, rozbudowa treści i dobrej jakości linki w 99% przypadków zwiększą ruch na stronie. Jednak nie zawsze przez “wypozycjonowanie” frazy wskazanej przez klienta. Większość ruchu na stronie pochodzi z fraz long tail i to właśnie rozwój ruchu przez te frazy jest najpewniejszy.

Czym jeszcze na co dzień zajmują się specjaliści SEO?

  • planowaniem strategii,
  • konsultacjami z klientami i ich edukacją,
  • współpracą z innymi działami,
  • kontaktem z blogerami/wydawcami,
  • analizą efektów,
  • raportowaniem,
  • nauką i testowaniem,
  • dbaniem o strony zapleczowe,
  • szukaniem nowych rozwiązań/narzędzi,
  • piciem kawy i modlitwą o spokój z aktualizacjami algorytmów 🙂
Reklama
Reklama
Na czym polega praca specjalisty SEO, jak pozycjonerzy zdobywają ruch?
5 (100%) 3 votes

3 thoughts on “Na czym polega praca specjalisty SEO, jak pozycjonerzy zdobywają ruch?

  1. Ale jakbys nagłówki porządnie ogarnął to byłoby super bo nie wiadomo gdzie sie zaczyna paragraf a gdzie następna myśl 😉 i masz pusty bagłówek w headerze #musialemsieprzyczepic 😉

  2. Ogólnie to ciekawie napisany artykuł, z którego wiele można się dowiedzieć. Podejście do tematu od strony contentu myślę, że jest dobrym krokiem i dodawanie nowych treści na stronę znacznie pomaga by wzrósł ruch. Najgorsze jest jednak to, że nie można nigdy klientowi zagwarantować jak się rozwinie sytuacja, gdyż tak jak piszesz – algorytm każdego dnia może się zmienić, a my na następny dzień będziemy mieli telefony od klientów 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *