SEO

Działania wspierające SEO – nie wymagające agencji, czyli SEO’we zrób to sam

seo zrób to sam

O pozycjonowaniu często mówi się jak o sztuce magicznej, dostępnej tylko dla wybranych. Prawdą jest, że część działań wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, ale istnieje też duża grupa czynników rankingowych, nad którymi możesz popracować samodzielnie.
Nie wszystkie działania SEO wymagają znajomości języków programowania, obsługi narzędzi analitycznych i znajomości wszystkich algorytmów. Przy odrobinie wysiłku możesz samodzielnie budować widoczność swojej strony i poprawiać jej pozycje.
Na wstępie chciałem zaznaczyć, że pisząc artykuł zakładam, że korzystasz z systemu CMS. Jeśli Twoja strona jest pisana samym kodem każda czynność wymaga przynajmniej znajomości HTML’a.

Dla kogo jest polecana poniższa lista?

Dla wszystkich, którzy nie mają odpowiedniego budżetu marketingowego. Prowadzą małą firmę (zwłaszcza lokalną) lub prowadzą hobbystycznego bloga i nie chcą w niego dodatkowo inwestować.
Niżej wymienione działania możesz prowadzić wspólnie z agencją, czy freelancerem. Znam wiele przypadków gdzie klient aktywnie uczestniczył w procesie pozycjonowania, dzięki czemu agencja mogła poświęcić czas na bardziej zaawansowane elementy, co przyniosło świetne efekty.

Przejdźmy do rzeczy, a w zasadzie do działania 🙂

Wybór odpowiedniego hostingu

Podstawową rzeczą potrzebną do funkcjonowania strony w sieci jest serwer hostingowy. Ma on znaczny wpływ na optymalizację szybkości ładowania naszej strony.
O tym jak wybrać hosting pisaliśmy już w artykule, do którego odsyłam.
Jaki hosting wybrać z myślą o SEO, by nie żałować tego za rok

Podstawowa analityka

Brzmi poważnie, ale w rzeczywistości tak nie jest. Mówiąc podstawowa analityka, mam na myśli wpięcie kodu Google Analytics, czyli najpopularniejszego narzędzia do badania ruchu na stronie.
Analytics ma gigantyczne możliwości, ale na początek wystarczy ci podstawowy podgląd danych. Dzięki niemu będziesz wiedział ile osób odwiedziło Twoją stronę, z jakiego źródła na nią trafili i ile spędzili na niej czasu.
Dzięki temu będziesz mógł mierzyć efekty swoich działań, dowiesz się, czy idziesz w dobrą stronę czy marnujesz czas.
Wpięcie kodu Analytics można rozwiązać wtyczką, ale mając podstawową wiedzę na temat stron www, poradzisz sobie bez niej. Za jakiś czas planuję stworzyć wpis o podstawach Google Analytics, do tej pory odsyłam cię do wyszukiwarki i dokumentacji Google.

Research

Badanie konkurencji często przynosi świetne efekty. W przypadku linków wymagane są odpowiednie narzędzia, ale treści możesz czytać i wyciągać z nich własne inspiracje. Pamiętaj, że mają to być inspiracje! Możesz napisać na podobny temat lub uzupełnić artykuł na swojej stronie o brakujące informacje, ale pod żadnym pozorem nie kopiuj treści z innych stron. Po pierwsze jest to zwyczajnie chamskie zachowanie, po drugie Google ceni unikalną treść i duplikaty na pewno nie pomogą ci w poprawie widoczności.

Tworzenie i optymalizacja treści

Treści, czyli podstawa SEO. To właśnie na ich podstawie crawlery podejmują decyzję, czy dana podstrona jest odpowiedzią na pytanie wpisywane przez internautę. Treści przygotowane przez Ciebie samego (lub samą) będą miały jedną gigantyczną zaletę. Wiedzę merytoryczną.
Jeśli prowadzisz bloga, to wiadomo i tak tworzysz teksty, ale jeśli jesteś przedsiębiorcą, mniejszym, czy większym, masz doświadczenie i wiedzę o branży jakiej nie ma żaden copywriter. Jedynym co powinieneś zrobić to zapoznać się z podstawami optymalizacji treści i najczęściej popełnianymi błędami podczas pisania tekstów, potem pozostaje tylko pisanie :).

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to kolejny termin, który w ustach specjalisty brzmi skomplikowanie, ale na całe szczęście tylko tak brzmi.
Linkowanie wewnętrzne polega na umieszczaniu odnośników (linków) do innych podstron w obrębie naszej własnej strony. Dzięki temu użytkownicy dłużej zostają na stronie, łatwiej znajdując rozwinięcie interesujących ich tematów, a wyszukiwarka poprawia pozycje podstrony, do której kierują linki.

(Służąc przykładem) Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat sprawdź wpis: Linkowanie wewnętrzne.

Pozyskiwanie linków zewnętrznych

Pozyskiwanie linków to bardzo ważny element pozycjonowania, który można zrobić dobrze, bardzo dobrze, albo źle. Dlatego nie namawiam Cię do pozyskiwania milionów linków z allegro. Sugeruję zastanowienie się, czy czasem nie masz zaprzyjaźnionych firm na stronie, których możesz umieścić link, nie znasz jakieś osoby prowadzącej bloga o tematyce zbliżonej do Twojej strony lub nie udzielasz się na tematycznym forum od jakiegoś czasu. Jeśli linki będą pochodziły ze stron powiązanych tematycznie i nie będzie to tanio kupiony spam, na pewno nie zaszkodzą Twojej stronie.

Korzystają z okazji, kolejny przykład linkowania wewnętrznego: Sposoby na pozyskiwanie linków, mniej i bardziej oczywiste

Instalacja wtyczek wspierających SEO (na przykładzie WordPress’a)

Systemów CMS jest cała masa, więc nie jestem w stanie opisać wtyczek dla każdego z nich. Zdecydowanie najpopularniejszy jest WordPress, więc na nim się kupię.
Poniżej znajdziesz listę wtyczek, które mogą okazać się pomocne w pozycjonowaniu twojej strony. Oczywiście nie jest to jedyna słuszna i kompletna lista. Na rynku jest tyle wtyczek, że każdy znajdzie coś dla siebie. Poniżej znajdziesz propozycję rozwiązań, które warto rozważyć na początku.
Dokładny opis wymienionych wtyczek pojawi się w osobnym wpisie.

Reklama
Reklama

4 thoughts on “Działania wspierające SEO – nie wymagające agencji, czyli SEO’we zrób to sam

  1. Myślę, ze ten poradnik przyda się małym firmom lokalny, lub też niszowym firmom. Jeżeli firma ma silną konkurencję i chce wBić się na czołowe pozycje, nie obejdzie się bez agencji SEO. Optymalizacja nie kończy się na zmianie meta danych, a linkowanie nie opiera się jedynie na umieszczaniu odnośników na innych stronach. Za tym wszystkim kryje się wiedza, która jest niezbędna przy efektywnym pozycjonowaniu.

    1. Oczywiście się zgadzam, duże marki raczej dysponują budżetem na agencję lub własny dział marketingu.

  2. Bardzo fajna lista, dzięki której firmy nie korzystające z pomocy specjalistów SEO będą mogli sami wykonać pewne zmiany, które powinny im pomóc w osiągnięciu pewnego wyniku. Trzeba jednak zaznaczyć to, że nie zawsze takie działania są prawidłowo wykonane i później zamiast pomóc mogą nawet zaszkodzić 😉 Ale nie robią tego duże marki, które stracą, gdyż takie na pewno stać na pomoc marketingowca 😉 Mówię o mniejszych biznesach z małymi budżetami na reklamę lub takimi, które ich nie posiadają i starają się na własną rękę coś robić 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *