Do czego służy Majestic?
Majestic to program ułatwiający nam analizowanie profilu linków przychodzących do naszej strony lub strony konkurencji. Co prawda narzędzie nigdy nie zastąpi ręcznej analizy, ale pozwoli nam na znaczne przyspieszenie pracy.
Główną zaletą tego typu programów jest możliwość sprawdzenia jakie linki posiada konkurencja. Dzięki temu możemy znaleźć nowe miejsca do linkowania (relinkowanie).
Panel Majestic’a jest prosty w obsłudze. Wystarczy podać adres strony i uruchomić analizę. Wszystkie najważniejsze informacje wyświetlają się w głównym podglądzie.
Jak działa narzędzie?
Omówimy sobie kolejno dane zwracane przez Majestic’a
- Panel główny
- Zakres analizowanych podstron – pierwsze miejsce, na które należy zwrócić uwagę. Do wyboru mamy:
- Domena główna – system bierze pod uwagę wszystkie linki prowadzące do strony (uwzględnia subdomen i podstron)
- Subdomena – system bierze pod uwagę linki z wszystkich podstron w danej subdomenie
- Ścieżka (adres URL*)
- Adres URL – Jeśli wkleimy link majestic automatycznie określi tą wartość
- Rodzaj indexu
- Domyślnie wybrana opcja “użyj indexu świeżego” spowoduje wyświetlenie się tylko i wyłącznie linków, które są aktywne lub były aktywne w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Pozwala to na ocenę aktualnego profilu linków
- Opcja “użyj indexu historycznego” spowoduje wyświetlenie wszystkich linków, które kiedykolwiek prowadziły do strony. Pozwala na określenie historii danej domeny. Opcja jest szczególnie przydatna gdy chcemy kupić domenę z rynku wtórnego. Możemy sprawdzić jakiego rodzaju treści odnosiły się do naszej strony w przeszłości.
- Wskaźnik Trust Flow (TF) – jest wskaźnikiem opracowanym przez Majestic’a w celu określenia jakości profilu linków. Jak sama nazwa wskazuje, jest to współczynnik zaufania.
Jego poziom jest ustalany głównie na podstawie TF stron, z których pochodzą linki zewnętrzne.
Pozwala on w łatwy sposób oszacować, czy dana strona będzie dla nas dobrym źródłem linków.
Oczywiście wskaźnik TF nie jest wyrocznią. Google w ocenie jakości linku bierze pod uwagę wiele czynników, np. treść otaczającą dany link, ilość linków wychodzących i wiele innych. Jeśli strona ma wysoki Trust Flow, ale zawiera treści powielone z innych stron, ma bardzo mało treści lub dotyczy ona tematów, z którymi nie chcemy był kojarzeni (np. pornografii), nie powinniśmy określać takiego linku jako wysokiej jakości. - Citation Flow (CF) – wskaźnik szacujący jakość profilu linków na podstawie ilości linków przychodzących. W przeciwieństwie do TF, bazuje na ilości, nie na jakości. Najlepiej jeśli obydwa wskaźniki są na podobnym poziomie. W przypadku wyższego współczynnika TF, mamy do czynienia z wysokiej jakości linkami, co jest dobre, ale może zwiększać ryzyko kary od Google, za nie naturalny profil linków. Zbyt wysoki wskaźnik CT w stosunku do TF informuje nas o SPAMIE (czyli masowo produkowanych linkach niskiej jakości) na stronie, co nie jest dobre.
Majestic opisał powyższe wskaźniki na swoim blogu, polecam Ci tam zajrzeć w celu uzupełnienia wiedzy (https://blog.majestic.com/pl/objasnienia/wskazniki-trust-i-citation-flow/) - Backlinki zewnętrzne – ilość linków prowadzących do naszej strony, wartość ze strzałką określa ile linków przybyło lub ubyło w ciągu ostatnich 7 aktualizacji indexu.
Poniżej linki z indexu historycznego (nie aktywne) - Refering Domain – ilość domen z których pochodzą linki.
Ilość domen linkujących ma duże przełożenie na pozycje strony. 5 linków z 5 domen będzie znacznie skuteczniejsze niż 5 linków z 1 domeny.
- Referring IP – ilość adresów IP linkujących do naszej strony.
Podsumowując: Jeśli na jednym serwerze uruchomisz dwie strony, z których pozyskasz po jednym linku, Majestic wykryje 2 linki, 2 domeny linkujące, ale jeden adres IP.
- Wykres punktowy profilu linków – Obrazuje profil linków, o którym wspominałem wcześniej. Każdy punk na wykresie to jeden link przychodzący do twojej strony. Im wyższe TF linku tym punkt jest przesunięty bardziej w górę, natomiast wyższy CT przesuwa punkt w prawo.
Wynika z tego, że spamowe linki niskiej jakości są skupione w lewym dolnym rogu. Natomiast lepsze linki przesuwają się w stronę prawego górnego rogu.
Większość stron ma sporo linków niskiej i średniej jakości. Dobre strony są uzupełnione dodatkowo o dobre linki.
Dla przykładu pokażę Ci profil linków onet.pl:
Jak widzisz nawet tak poważana domena ma masę linków niskiej jakości. Jest to normalne, musisz starać się zachować naturalny wygląd tego wykresu. Inaczej narażasz się na filtry ze strony algorytmów Google.
Po kliknięciu w wykres zostaniesz przeniesiony do strony zawierającej podobny wykres z jakością domen (lewy wykres poniżej)
Jak widzisz nie tylko domena, z której pochodzi link wpływa na jego jakość. W innym wypadku wykresy nie różniły by się aż tak. Głównym czynnikiem decydującym o TF danego linku (nie licząc domeny) jest struktura serwisu (linkowanie wewnętrzne). Link ze strony głównej zawsze będzie mocniejszy, niż link z podrzędnego artykułu. - W tym miejscu znajdziesz informacje o ilości linków pochodzących z domen *.edu, *.gov.
Te domeny z założenia mają większą moc od zwykłych domen. Domeny edukacyjne oraz rządowe są rzadkie, trudno zdobić link z takiego miejsca, ale jego wartość jest duża. - Język domen linkujących – Strona powinna być linkowana ze stron w tym samym języku (a przynajmniej te strony powinny przeważać) Język stron linkujących jest elementem profilu linków, przewaga linków obcojęzycznych nie jest zalecana.
- Topical Trust Flow – określa tematykę linków przychodzących. Ten wskaźnik często odbiega od rzeczywistej tematyki strony. Wynika to z tego, że jest obliczany w oparciu o tematykę stron linkujących. Jeśli mamy stronę związaną ze sportem i linkujemy do niej tylko ze stron o tematyce naukowej, Topcal Trust Flow również będzie naukowy.
- Backlink History – wykres pokazuje jak na przestrzeni czasu wzrastała ilość linków. Wykres powinien być gładki, tak zwane „piki” Jak powyżej nie są wskazane.
W tym konkretnym przypadku jest to spowodowane przekierowanie domeny z dużą ilością linków do zupełnie nowej strony.
Po kliknięciu na wykresie przenosimy się do panelu z możliwością zmiany typu wykresu oraz analogicznym wykresem ze zmianą ilości linkujących domen.
Możemy wybrać wykres liniowy lub kolumnowy oraz grupować dane w wykres skumulowany (jak powyżej) - Rodzaj linków przychodzących – wykres określa proporcje i ilość linków przychodzących. Wyróżniamy linki:
- pochodzące z przekierowania 301,
- linki tekstowe
- Linki w formie klikalnych grafik
- Ramki (coraz rzadziej spotykane)
- Ostatni element głównego podglądu to profil anchor tekstów.
Przedstawia 10 najczęściej występujących achor tekstów w linkach. W prawidłowym profilu linków powinny przeważać linki w formie adresu URL, następnie linki brandowe, linki ogólne (odwiedź stronę autora, WWW, kliknij, sprawdź, itp.), linki z frazą częściowo dopasowaną, a na samym końcu w najmniejszej liczbie linki exactmach (linki dokładnie odzwierciedlającą pozycjonowaną frazę np. laptop toshiba sklep internetowy)
- Zakres analizowanych podstron – pierwsze miejsce, na które należy zwrócić uwagę. Do wyboru mamy:
- Ref domain – zakładka umożliwia przegląd domen, z których nasza strona dostaje linki, możemy sprawdzić dane domeny oraz ilość linków.
Na górze strony mamy opcje sortowania wyników po różnych wskaźnikach.- Referring domain – domena z której pochodzi link
- Topical Trust Flow – współczynnik TF całej domeny, link prawdopodobnie będzie miał inny TF
- Ilość linków przychodzących z danej domeny, po kliknięciu mamy dostęp do podglądu 10 ostatnich linków z bieżącej domeny.
- Wskaźniki TF i CF domeny – jak poprzednio, dane dotyczą całej domeny, linki wychodzące mogą mieć inne wartości.
- Backlinki – Podgląd działa podobnie jak ref domain, ale pokazuje dane dla pojedynczych linków
- Źródło linku – zawiera:
- link do podstrony zawierającej odnośnik do naszej witryny
- anchor tekst linku prowadzącego do naszej strony
- Dodatkowe atrybuty linku:
- USUNIĘTE
- LINK NOFOLLOW
- OBRAZ
- PRZEKIERUJ
- BEZ ANCHOR TEXTU
- Wskaźniki TF i CF linku (podstrony zawierającej link)
- Wskaźniki TF i CF domeny
- Strona docelowa (gdzie kieruje dany link)
- Daty:
- Data pierwszego wykrycia linku
- Data ostatniego sprawdzenia linku
- (opcjonalnie) data utraty/wygaśnięcia linku
- Źródło linku – zawiera:
- Nowe linki
- Wykres słupkowy pokazuje ile nowych linków prowadzących do naszej sttony pojawiało w sieci się na przestrzeni czasu
- Podgląd analogiczny do strony „backlinki”
- Utracone linki – opcja jest bardzo przydatna kiedy nasza strona zalicza niespodziewane spadki. Jeśli utrata pozycji jest spowodowana utratą linków, szybko to zauważymy. Podobnie jak w przypadku zakładki “nowe linki” zmiany są pokazane na osi czasu, z podziałem na dni.
- Anchor text – ostatni panel (z podstawowego zakresu Majestic’a) warty uwagi. Wyświetla pełną listę anchor tekstów prowadzących do podstrony lub danej domeny (w zależności od badanego obszaru)
- Graficzne przestawienie najpopularniejszych anchor tekstów – w formie chmury tagów. Im częstsze występowanie danej frazy w linku tym większy font.
Pozwala łatwo określić zróżnicowanie fraz oraz frazy przeważające w profilu. - Dokładna lista anchor tekstów – zawiera treść linku, główny TF, ilość domen linkujących tym anchor’em ilość linków (w tym: wszystkich, usuniętych i linków nofollow)
- Graficzne przestawienie najpopularniejszych anchor tekstów – w formie chmury tagów. Im częstsze występowanie danej frazy w linku tym większy font.
Podsumowanie
Majestic SEO to jeden z programów, bez których nie wyobrażam sobie pracy. Jest przejrzysty i prosty w obsłudze. Autorskie wskaźniki CF i TF znacznie ułatwiają pracę z dużą ilością danych.
Największą zaletą pracy na tego typu narzędziu jest możliwość podglądania konkurencji, co daje ogromne możliwości jeśli prowadzimy research na potrzeby linkbuilding’u.
3 thoughts on “Majestic SEO – coś więcej niż trust i citation flow – darmowy tutorial”
Witam
Jak przyciągnąć robota majestica żeby wszedł na moją stronę i ją zaindexował?
Wiem że trzeba zdobywać linki i po linkach robot dojdzie do mojej strony jest jakiś szybszy sposób na to?
Bot majestoca jeśli wejdzie na Twoją stronę zaindexuje linki, które z niej wychodzą. Jeśli linki prowadzące do Twojej strony nie są na prywatnych zapleczach, gdzie ruch tego typu crawlerów jest zablokowany to prędzej, czy później zobaczysz te linki w narzędziu.
Tak naprawdę korzystając z darmowej wersji majestatica nie wiedziałem o takich bajerach.
Mam pytanie jaka strona jest najlepsza do sprawdzania linków? Zauważyłem że ahrefs znajduje ich teoretycznie najwięcej.