SEO

Dwell time – ważny parametr, który mało kto mierzy

Co to jest dwell time?

Co to jest dwell time?

Dwell time, to wskaźnik określający czas jaki upłynął (czas spędzony na stronie) od kliknięcia w wynik organiczny do powrotu do wyników SERP.
Dwell time dotyczy tylko ruchu organicznego. Wskaźnik DW nie jest dostępny standardowo w Google Analytics, nie jest również potwierdzonym czynnikiem rankingowym.

Czy dwell time jest czynnikiem rankingowym?

Tak jak napisałem powyżej, nikt oficjalnie nie potwierdził bezpośredniego wpływu DW na pozycje strony. Nie można też potwierdzić tego eksperymentalnie, ponieważ wskaźnik ten jest bezpośrednio powiązany chociażby z czasem spędzonym na stronie.
Jednak w 2017r head of Google Brain, Nick Frost powiedział

Google is now integrating machine learning into [the process of figuring out what the relationship between a search and the best page for that search is]. So then training models on when someone clicks on a page and stays on that page, when they go back or when they and trying to figure out exactly on that relationship.

źródło: https://ahrefs.com/blog/dwell-time/

Jak mierzyć dwell time? czy to w ogóle możliwe?

Mierzenie Dwell time jest możliwe, choć wymaga odpowiedniej konfiguracji zdarzeń w Google Tag Manager. Nie będę udawał eksperta w temacie GTM, natomiast dla kompletności artykułu odsyłam was do materiału Measureschool.

Więcej: https://www.simoahava.com/analytics/measure-serp-bounce-time-with-gtm/

Dla czego warto mierzyć DT

Powodów jest kilka. Przede wszystkim, tak jak realny współczynnik odrzuceń, dwell time powie nam, czy nasza treść trafnie odpowiada na zapytanie użytkownika. Inaczej mówiąc, powie nam na jakim poziomie merytorycznym jest nasza treść oraz czy jest przyjemna w odbiorze (przejrzysta i czytelna).
Po drugie, możemy dzięki niemu uzyskać informacje na temat użyteczności naszej strony i łatwości w jej nawigacji. Jeśli dla zapytań “awaryjnych” np. pomoc drogowa karków, dwell time będzie wysoki, oznaczać to będzie, że treść owszem zatrzymała użytkownika, ale nie uzyskał on potrzebnych informacji odpowiednio szybko.

Jak poprawić ten wskaźnik?

  1. Optymalizacja szybkości i usunięcie błędów na stronie – dwie rzeczy, które mogą odstraszyć użytkownika, jeszcze przez pełnym załadowaniem treści. Takie opuszczenia znacznie odbiją się na średnim DW
  2. Kompleksowe treści – Użytkownicy najczęściej wracają do SERP, kiedy nie znajdą wszystkich potrzebnych informacji w jednym miejscu. Postaraj się aby nie musieli kontynuować poszukiwań.
  3. Linkowanie wewnętrzne – Czasami nie wszystko da się zawrzeć w jednym artykule, postaraj się stworzyć artykuły uzupełniające i linkuj do nich. Niech użytkownik szuka informacji na innych podstronach Twojej domeny, nie innych wynikach Google.
  4. Formatowanie tekstu – nieczytelny tekst, zbity w blok, w którym nie wiadomo gdzie zacząć szukać informacji potrafi odstraszyć tak samo jak wolna lub sypiąca błędami strona.
  5. Infografiki i wideo – te dwa elementy potrafią skutecznie wydłużyć wizytę na stronie www.
  6. Zachęcaj do pisania komentarzy – to też wymaga czasu, czasu spędzonego na Twojej stronie.
  7. Sugeruj wpisy o podobnej tematyce – nie tylko linki do artykułów uzupełniających temat mogą być przydatne. Masz treści o zbliżonej tematyce? Zasugeruj jej przeczytanie!

Dwell time w innych źródłach ruchu

Dwell time jako taki, dotyczy tylko ruchu organicznego. Jest to metryka typowo SEO’wa. W przypadku innych kanałów możemy wykonać podobne pomiary, lecz większość źródeł płatnych otwiera linki w nowej karcie, przez co użytkownicy zamiast powrotu do poprzedniej strony zamykają kartę. W takim przypadku takie same informacje otrzymamy dzięki realnemu współczynnikowi odrzuceń.

Bez względu na to jak nazwiemy tą metrykę w przypadku innych kanałów również warto ją mierzyć, ponieważ może ona dać nam lepsze spojrzenie na jakość kupionego ruchu.
Oczywiście nie będzie to tak miarodajne jak współczynnik konwersji, ale zwłaszcza w przypadku kampanii wizerunkowych da nam całkiem sporo wartościowych danych o zachowaniu użytkowników na naszej stronie.

Reklama
 

 

Reklama

2 thoughts on “Dwell time – ważny parametr, który mało kto mierzy

  1. Bardzo się z tym tekstem nie zgadzam 🙂 O ile czysto hipotetycznie można nad dwell time rozważać, o tyle w praktyce wydaje mi się być metryką w 99% nieprzydatną. Rozpisałem się na tyle, że powstał z tego w tej chwili na szybko artykuł: https://www.szymonslowik.pl/dwell-time/. Mam nadzieję, że mogę tu zostawić tego linka (z mojego tekstu poleciał zwrotny dofollow 😉 )

    1. Dzięki za opinię, faktycznie trzeba przyznać, że wyciągnięcie wniosków jest ograniczone przez brak porównania z konkurencją i tu zgadzam się w 100%.
      To samo tyczy się porównania ze współczynnikiem konwersji, ta metryka jest nieporównywalnie lepsza w określaniu “biznesowej” użyteczności danej treści.
      Wydaje mi się, że dw może nam coś powiedzieć o trafności zmian w stronie. Jeśli zmienimy gruntownie layout, zmienimy grafikę wyróżniającą, tytuł, czy kluczowe nagłówki, nagły spadek, czy wzrost dw (oczywiście w zestawieniu z innymi parametrami) może coś powiedzieć.
      Artykuł bardziej jako ciekawostka, tytuł “ważny parametr” trochę klikbajt, przyznaję się:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *