Cel testu:
Sprawdzenie wpływu anchortextu oraz otoczenia linku na pozycje danej frazy kluczowej.
Metodyka:
- test przeprowadzony był na niszowej frazie lokalnej, bez konkurujących stron, które mogłyby zaburzyć wyniki. (ilość wyników +- 300),
- do testu wykorzystałem 5 domen bez historii,
- aby wykluczyć wszelkie czynniki związane z profilem linków lub frazą w adresie URL, nazwy domeny składały się wyłącznie z przypadkowych znaków,
- strony do których kierowały domeny były onepage’ami uruchomionymi na darmowym szablonie wordpress (Twenty Seventeen),
- każda strona miała:
- unikalną treść (2000 zzs),
- tytuł w stałym formacie: [testowana fraza] | [adres strony],
- 2 nagłówki h2 zawierające testowaną frazę w dopasowaniu ścisłym,
- każdego dnia wszystkie strony otrzymywały link z tego samego forum (tematyki ogólnej),
- za każdym razem link pochodził z nowego tematu.
Sposoby linkowania
- Domena 1
link z anchortextem exact mach, bez treści otaczającej - Domena 2
link z anchortextem exact mach, treść posta 500 zzs - Domena 3
link z anchortextem exact mach, treść posta 1000 zzs - Domena 4
link w formie adresu ULR, bez treści otaczającej - Domena 5
link w formie adresu ULR, treść posta 500 zzs
Jakość treści otaczających link była porównywalna
Wyniki:
Strony ułożyły się w SERP’ach w następującej kolejności:
- Domena 1 (link z anchortextem exact mach, bez treści otaczającej)
- Domena 2 (link z anchortextem exact mach, treść posta 500 zzs)
- Domena 5 (link w formie adresu ULR, treść posta 500 zzs)
- Domena 3 (link z anchortextem exact mach, treść posta 1000 zzs)
- Domena 4 (link w formie adresu ULR, bez treści otaczającej)
Wyniki były sprawdzane po czasie miesiąca od zamieszczenia ostatniego linku
Wnioski:
Prawdę mówiąc nie spodziewałem się takiego wyniku. Z testu wynikałoby, że otoczenie linku jest bez znaczenia. Trzeba jednak pamiętać, że testowane były jedynie linki z średniej jakości for. Prawdopodobnie w przypadku artykułów sytuacja mogłaby się różnić.
Najbardziej zdziwiła mnie pozycja domeny 3, która przegrała z domeną 5. Być może posty 1000 zzs zostały uznane jako nie naturalne. To pozostawiam do własnych przemyśleń. Racją jest natomiast, że fraza kluczowa w linku nadal na znaczenie, co widać po pierwszym i drugim miejscu.
One thought on “Sprawdzenie wpływu anchortextu oraz otoczenia linku na pozycje danej frazy kluczowej – test”
Dzięki za przydatny test!