SEO

Naturalny profil linków, czym jest i dlaczego jest taki ważny

Naturalny profil linków - wykres

Czym jest profil linków? Jak wygląda ten naturalny profil?

Profilem linków możemy określić zbiór cech wszystkich linków zewnętrznych (prowadzących z innych stron do naszej). W profilu linków możemy wyszczególnić wiele cech, na podstawie których można określić, czy profil jest odpowiedni.

Idąc za tytułem wpisu spróbujmy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak wygląda naturalny profil linków?
No cóż, przede wszystkim naturalnie. Nie ma jednej stałej reguły na procentowy podział występowania dokładnych anchor tekstów do czystych linków. Na szczęście możemy oszacować “normę” dla naszej strony. Jak? Wystarczy sprawdzić jak wyglądają linki prowadzące do stron, które w danej branży zajmują czołowe pozycje.

Wszyscy wiedzą, że poszczególne branże mają swoje indywidualne cechy, Google też. Widać to na każdym kroku, zarówno w specyfice pracy, żargonie branżowym jak i w działaniach marketingowych. Dla tego w niektórych branżach mogą przeważać linki z for internetowych, a w innych komentarze na blogach tematycznych. Nienaturalny profil linków to taki, który odstaje od normy. Idąc za tą myślą, jeśli w naszej branży wszyscy linkują tylko i wyłącznie katalogami, możemy robić to samo i nic nam nie grozi. To samo tyczy się spamu, artykułów sponsorowanych oraz każdej innej formy
link buildingu.

Zazwyczaj jednak naturalny profil linków jest mocno zróżnicowany. Zarówno pod względem jakości linków, rodzaju stron linkujących i wielu innych czynników o których porozmawiamy w następnym akapicie. Określenie naturalny nie bierze się znikąd. W wyidealizowanej teorii, linki do strony powinny pojawiać się same, jako następstwo wysokiej jakości treści, która jest udostępniana w internecie przez naszych czytelników, czy zadowolonych klientów. Jednak nie żyjemy w świecie idealnym i nic samo się nie zrobi. Jeśli decydujemy się na ręczne zdobywanie linków, powinniśmy działać w taki sposób, aby tej naszej ingerencji nie było widać, aby wszystko wyglądał naturalnie. Dlatego w zależności od branży te działania powinny być prowadzone inaczej.

Z czego składa się profil linków?

Ilość linków

Pierwsza najoczywistsza sprawa to ilość linków prowadzących do naszej strony. Przy wartości tego wskaźnika zasada jest prosta, im więcej tym lepiej. Musimy jednak pamiętać, że liczy się jakość linków. Sypanie spamem tylko po to, aby zwiększyć ilość linków nic nie da.

Ważny jest też czas w jakim pozyskujemy linki. Jeśli nowa strona, która do tej pory nie otrzymała żadnego odnośnika, dostanie pierwszego dnia 1000 linków, prawdopodobnie nie stanie się nic. i nie mówię tu o braku kary, całkowicie nic. Google nie weźmie tych odnośników pod uwagę. Zostanie to potraktowane jak działanie nieuczciwej konkurencji, a my stracimy tylko czas i pieniądze. Wracamy tu do zasady “pozoru naturalności“. Raczej mało prawdopodobne, aby strona była udostępniana przez setki internautów, ale tylko raz w miesiącu :D.

Ilość domen linkujących

Ilość domen, która do nas linkuje również na duże znaczenie. Ilość linków jest ważna, ale ilość domen jest ważniejsza. Gdyby liczyła się tylko ilość linków, wystarczyłoby uruchomić jedną stronę zapleczową i umieszczać na niej codziennie kilka linków. Tak więc lepiej mieć 50 linków z 50 domen, niż 200 linków 5 domen.

Rodzaje linków:

Dofollow

Linki dofollow to linki, na których zazwyczaj skupiamy uwagę podczas pozycjonowania. Przekazują one “moc SEO” do strony docelowej. Nie ma w nich nic złego, ale powinny zostać zrównoważone linkami typu nofollow.

Nofollow

Są to linki teoretycznie nie wspierające pozycjonowania. Mówię teoretycznie, bo nie przekazują wspomnianej mocy, jednak testy wykazują, że strony, które mają w profilu linków odnośniki z parametrem nofollow maja lepsze pozycje w SERP’ach. Ostatnio na blogu majestic pojawił się artykuł w, którym Łukasz Suchy stwierdził, ze linki nofollow powinny stanowić przynajmniej 10% wszystkich linków.
(https://blog.majestic.com/pl/objasnienia/linki-nofollow-czym-sa-i-jakie-maja-znaczenie-w-pozycjonowaniu/).
Linki tego typu stosunkowo łatwo pozyskać. Większość blogów w sekcji komentarzy domyślnie dodaje do linków rel=”nofollow”.

Formaty linków:

Linki tekstowe

Najczęściej stosowany rodzaj linków. Pojawiają się w praktycznie wszędzie. zazwyczaj stanowią większość wszystkich linków w profilu.

Linki graficzne

Linki graficzne są rzadsze niż linki tekstowe. Naturalnie występują na forach internetowych jako strona autora lub banery reklamowe. W przypadku tego rodzaju odnośników anchor tekst jest pobierany ze znacznika alt.

Przekierowania 301

Najszybszy sposób na zdobycie dużej ilości linków to przekierowanie innej domeny. Mówimy oczywiście o domenach z rynku wtórnego z odpowiednią historią.

Linki site wide

Linki site wide to odnośniki umieszczone w stałych elementach strony. Np. autor strony lub partner w stopce. Można łatwo je wychwycić, ponieważ liczba linków prowadząca z jednej domeny jest stosunkowo duża (równa liczbie podstron).

Rodzaje anchor text’ów:

Brand

Linki brandowe to odnośniki z anchor tekstem w formie nazwy firmy/strony. W zależności od branży mogą przeważać lub zajmować drugie miejsce pod względem ilości.

URL – czysty link

Czyste linki to dokładne adresy URL. Zajmują znaczną część w profilu odnośników. Jako, że najłatwiej przesłać odnośnik w tej formie (nie wymaga on dodawania anchor tekstów) wstępują one często. Czasami wyprzedzają linki brandowe, zajmują pierwsze lub drugie miejsce pod względem ilości.

Zero match (spotkałem też określenie generic)

Przykładem linków zero match są np. “kliknij“, “wejdź“, “zobacz stronę autora“, “<link>“, “www“.
Są to po prostu linki nie dopasowane.

Partial match

Linki w częściowym dopasowaniu. linki zawierające część frazy kluczowej, którą pozycjonujemy. Dla przykładu, partial match frazy “czarny laptop dell” może przyjąć formę “ranking laptopów dell”. Fraza jest częściowo dopasowana ale nie pokrywa się w 100%.

Exact mach

Frazy dokładnie dopasowane są uzupełnieniem poprzednich linków. Zawierają dokładnie pozycjonowaną frazę.

Kombinacje np. exact + brand

Kombinacje zazwyczaj dotyczą połączenie dowolnego rodzaju anchor tekstu z brandem. Np nazwa artykułu + nazwa strony autora.

Rodzaj strony linkującej:

Katalogi stron

Katalogi stron są uważane za metodę z przeszłości. Nie da się ukryć, że nie mają już takiego wpływu na pozycje nasze strony jak kiedyś. Nie zgodzę się jednak ze stwierdzeniem, że nie działają wcale. Odpowiednio dobrane katalogi mogą nam pomóc, jako świetna dywersyfikacja profilu linków.

Więcej o katalogowaniu stron dowiesz się z artykułu: Czy katalogowanie stron internetowych ma sens

Fora internetowe

Fora pomimo spadku popularności na rzecz mediów społecznościowych, cieszą się popularnością w śród pozycjonerów. Trudno znaleźć nisze, która nie ma chociaż jednego forum na jej temat. Jest to świetne źródło darmowych linków, oraz ruchu (przy założeniu że forum jest tematyczne).

Blogi (linki z komentarzy)

Z blogów można pozyskiwać linki na dwa sposoby. Pierwszym jest komentowanie artykułów. nie jest to jednak taka łatwa sprawa. Większość porządnych blogów moderuje sekcje komentarzy. Aby nasz link w ogóle miał szansę się pojawić musimy dodać komentarz wnoszący jakąś wartość do dyskusji.
Komentarze są świetnym sposobem na zdobycie linków nofollow oraz pozyskanie ruchu do naszej strony.

Blogi (linki z artykułów sponsorowanych)

Drugą możliwością linkowania z blogów są artykuły sponsorowane lub gościnne. W tym przypadku link zamieszczony jest w treści wpisu lub na jego końcu jako strona autora. Linki pochodzące z treści są uważane za najbardziej wartościowe.

Strony partnerów

Najprostszy sposób na pozyskanie wysokiej jakości odnośnik to telefon do partnerów biznesowych. Jeśli jesteś dystrybutorem danej marki, zorientuj się, czy na jej stronie nie ma spisu dystrybutorów z linkami do ich stron. Jeśli współpracujesz z jakimiś podwykonawcami, zadzwoń do nich. Może umieszczą link na swojej stronie.
Linki pochodzące ze stron firmowych są rzadkie, a co za tym idzie wiele warte.

Linki z domen rządowych

Te linki są najtrudniejsze do zdobycia. Nie każdy będzie miał taką możliwość, ale jeśli bierzesz udział w jakimś projekcie rządowym, czy unijnym postaraj się o link ze strony tego projektu. Linki z domen *.gov maja wielką moc.

Jakość domen linkujących

Określenie jakości domeny to temat na osobny artykuł. Dlatego ty nie będziemy poruszać tej kwestii. Musimy jednak zaznaczyć, że pod tym względem nasz profil również powinien być różnorodny.

Same linki niskiej jakości w brew temu co często się słyszy, w większości przypadków nie kończą się filtrami. Gdyby tak było, dużo łatwiej byłoby zaszkodzić konkurencji. Spamowe linki po prostu są dewaluowane, czyli nie są brane pod uwagę.

Przeciwnie do linków wysokiej jakości. Pozyskiwanie odnośników tylko z mocnych domen może wyglądać podejrzanie. Zresztą odpowiedz sobie na pytanie, czy jest możliwe aby w jakiejś branży klienci odwiedzali i udostępniali linki tylko w wysokiej jakości miejscach?
Linki wysokiej jakości przekładają się na poprawę widoczności naszej strony w SERP’ach. Jednaj tak samo jak w przypadku linków dofollow  uzupełnialiśmy profil odnośnikami nofollow, tak wysokiej jakości odnośniki należy uzupełnić niskiej jakości linkami.

Rada na koniec

Pozyskuj linki z tematycznie powiązanych źródeł i staraj się pozyskiwać linki w celu generowania ruchu.
To czy tematyczność strony linkującej ma wpływ na jakość linku to temat sporny. Część specjalistów jest zdania, że linki ze stron powiązanych tematycznie działają lepiej, inni uważają, że to pieśń przyszłości.
Tak czy inaczej warto umieszczać linki na takich właśnie stronach ponieważ trafiają one do osób potencjalnie zainteresowanych naszą stroną. Takie osoby spędzą na naszej stronie więcej czasu, który od niedawna jest jednym z czynników rankingowych. Tak więc jeśli nie bezpośrednio, to za pośrednictwem czasu spędzonego na stronie linki tematyczne mają wpływ na SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *