SEO

Czy katalogowanie stron internetowych ma sens?

Katalogowanie stron internetowych

Jeszcze nie tak dawno temu, katalogowanie stron internetowych było jednym z podstawowych źródeł pozyskiwania linków. Obecnie siła tego rozwiązania znacznie spadła. Znaczna część specjalistów całkiem porzuciła katalogowanie stron, twierdząc że nie daje to żadnych efektów i naraża stronę na kary od algorytmów Google.

Nie da się ukryć, że dziś linki z katalogów to nie to samo. Na pewno nie osiągniemy zadowalających pozycji na frazy z ruchem samymi katalogami, ale możemy wykorzystać katalogi stron jako uzupełnienie naszych działań.

Na czym polega katalogowanie stron? Czym jest katalog?

Katalog stron internetowych to zagłębie internetu zawierające spis stron wraz z ich charakterystyką i linkiem kierującym do strony. Z założenia katalogi miały ułatwiać internautom odnajdywanie interesujących miejsc w sieci. Tyle z ideologii :D. w praktyce katalogi stały się źródłem łatwych do pozyskania linków, co przekładało się na pozycje strony docelowej.

Rodzaje katalogów

W zależności od rodzaju katalogu zawiera on różne informacje i spełnia różne funkcje.

Ogólnotematyczne katalogi stron

W znacznej większości jest to siedlisko spamu. Zazwyczaj są darmowe i nie moderowane. Link pozyskany z takiego katalogu na pewno nie przyczyni się do poprawy pozycji naszej strony.

Katalogi tematyczne / katalogi branżowe

Można powiedzieć, że katalogi tematyczne to nieco wyższa półka niż poprzednie. Częściej możemy spotkać moderowane miejsca, przez co częściej musimy zapłacić za dodanie wpisu do katalogu.

Plusem katalogów tematycznych jest szansa na pozyskanie ruchu z referal’a. Czasem katalogi tego typu są integralną częścią strony silnie powiązanej z danym tematem.

Katalogi firm

Katalogi firm są zbliżone jakością do katalogów tematycznych. Z tą różnicą, że wymagają podania danych firmy (NIP, REGON, itp.).
Szczególnie warte uwagi są katalogi firm z jednej konkretnej branży. Często jest to szansa na pozyskanie dodatkowych klientów.

Katalogi NAP

(Name Addres Phone number) Katalogi NAP to rozbudowane katalogi firm, zawierające dane dotyczące lokalizacji i kontaktu.
Obecność w katalogach NAP zwiększa zaufanie do naszej firmy, zarówno u klientów, jak i Google.

Najpopularniejszy katalog to Google Moja Firma.

Kiedyś to były czasy… Jak kiedyś używano katalogów

Początkowo wyszukiwarki kierowały się głównie ilością linków. Ich jakość nie miała znaczenia, dlatego katalogi mnożyły się na potęgę.
W myśl zasady: więcej linków, lepsza pozycja, pozycjonerzy dodawali strony do wszystkich katalogów jak leci (najlepiej automatycznie).
Dlatego wraz z aktualizacjami algorytmów, strony których pozycja oparta była tylko o katalogi, spadały na samo dno. Przez to przyjęło się, że katalogi już nie działają.

Czy dzisiaj linki z katalogów mają jakąś moc?

Często spotykam się z próbami straszenia klientów przez agencje filtrami za spam. Prawdę mówiąc tylko raz spotkałem się z filtrem za spamowe linki. Gdyby tak łatwo było dostać karę za niskiej jakości (czyli bardzo tanie!) linki, większość agencji nie pozycjonowałaby stron klientów. Zajmowali by się depozycjonowaniem konkurencji :D.

Najszybszą drogą do filtra jest nienaturalny profil linków. Nie można jednoznacznie stwierdzić jak profil linków powinien wyglądać, ale jeśli ma być naturalny, nie może znacznie odróżniać się od konkurencji.
Jeśli wszystkie strony z naszej branży maja śmieciowe linki z darmowych katalogów, spamerskich for, czy zaplecz niskiej jakości, my również powinniśmy mieć małe co nieco z tego śmietnika. Wszystko po to, aby nie wzbudzać podejrzeń algorytmów.

Więcej o informacji na temat naturalnego profilu linków znajdziesz w artykule Naturalny profil linków, czym jest i dlaczego jest taki ważny

Przechodząc do podsumowania:

  • linki z katalogów świetnie dywersyfikują nasz profil linków,
  • część katalogów może bać nam dodatkowy ruch z referal’a,
  • link to zawsze link, jeśli katalog jest dobrze podlinkowany i moderowany, możemy liczyć, że link z niego pochodzący pomoże nam w pozycjonowaniu.

Jak wybrać dobry katalog

  • W pierwszej kolejności odsiej niemoderowane katalogi,
  • następnie sprawdź czy katalog umożliwia dodanie linku dofollow,
  • sprawdź unikalność losowych wpisów,
  • sprawdź parametry domeny (majestic/ahrefs),
  • ostatni punkt to tematyka katalogu, im węższa tym lepiej.

Darmowe, czy płatne katalogi stron?

To czy za wpis do katalogu musimy zapłacić czy też nie, z punktu widzenia SEO nie ma znaczenia. Zazwyczaj płatne katalogi mają lepsze paramenty oraz wymagania co do wpisów, ale nie jest to normą. Czasami możemy spotkać darmowy katalog bardzo dobrej jakości.

Często opłaca się też kupić pakiet publikacji w zadbanych katalogach. Dzięki temu oszczędzisz przede wszystkim czas i nie kupisz spamu.
Osobiście mogę polecić katalogi na linkhouse.pl, których ofertę możesz sprawdzić klikając w ten link

Dobry wpis w katalogu powinien:

  • być unikalny,
  • zawierać link dofollow,
  • być podlinkowany wewnętrznie

Na koniec zapraszam Cię do mini listy katalogów

Reklama
 

 

Reklama

5 thoughts on “Czy katalogowanie stron internetowych ma sens?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *