Jak działa The SEO Framework
Seo framework to prosta w obsłudze wtyczka, która z powodzeniem może zastąpić popularnego Yoasta, czy All in SEO. Uzupełnia możliwości konfiguracyjne wordpress’a o niezbędne względem optymalizacji elementy. Zarówno panel wtyczki jak i sama konfiguracja jest prosta i przejrzysta.
Oceny, aktualizacje i wsparcie
Wtyczka na moment pisania tego tekstu działa w wersji 3.2.4, ostatnia aktualizacja jak podaje wordpress.org nastąpiła miesiąc temu.
Opinie o wytyczne są dobre, trudno się z nimi nie zgodzić. Jedynym minusem na jaki natrafiłem jest brak okruszków jako takich. Framework odsługuje schema markup dla okruszków, ale nie wprowadza “fizycznych” okruszków na stronę
Jeden użytkownik skarżył się również na problemy z sitemap’ą. Opinia jest z przed roku i nie znalazłem więcej informacji o tym problemie, więc prawdopodobnie został już poprawiony.
Konfiguracja wtyczki – ustawienia globalne
Wtyczka nie ma kreatora konfiguracyjnego. Po zakończeniu instalacji w prawym panelu pojawi się ikonka “SEO”. Wtyczka ma jeden duży panel z kilkoma zakładkami.
Część 1: Ustawienia ogólne
W tym module mamy możliwość ustawienia:
- Układu, czyli sposobu wyświetlania się modułów odpowiedzialnych za podpowiedzi związane z optymalizacją strony.
- Optymalizacji, w rozumieniu omawianej wtyczki, optymalizacja dotyczy bazy danych naszej strony. Mamy możliwość włączenia lub wyłączenia alternacji dla stron wyszukiwania i archiwum.
- Oprócz tego możemy zmienić ustawienia pamięci podręcznej. Do konfiguracji dostajemy dwie opcje:
- Włączyć automatyczne buforowanie generowania Schema.org?
- Włączyć buforowanie dla tworzenia mapy witryny?
- Linków kanonicznych, wtyczka pozwala na wyłączenie linków kanonicznych dla: strony głównej, archiwum lub podstron i postów. Oprócz tego wtyczka pozwala wybrać domyślny protokół (http/https)
- Znaczników czasu, pozwalają na wybór formatu daty i godziny.
- Typów treści, umożliwiają zablokowanie optymalizacji dla określonych typów treści. Problem w tym, że opcja nie jest dostępna dla standardowych wordpress’owych typów (wpisy, strony, media)
Część 2: Ustawienia tytułu
Sekcja umożliwia:
- W zakładce ogólne, wycięcie tagów HTML z generowanych tytułów?
- Uzupełnienia, czyli konfiguracja domyślnej budowy tytułów, Pozwala na wybór strony, z której dodana zostanie nazwa domeny oraz separator. Możemy też usunąć nazwę bloga z tytułu.
- Dodanie prefiksów, czyli przedrostka np. na stronach kategorii (Kategoria: [nazwa strony])
Część 3: Ustawienia strony głównej
Ten moduł podzielony został na:
- Ustawienia ogólne, czyli tytuł i opis strony głównej.
- Uzupełnienia, jeśli są włączone, dodają do nazwy strony pobraną z niej treść.
- Roboty, ustawienia pozwalają na dodanie znaczników: noindex, nofollow i noarchiwe.
- Społeczności, umożliwiają konfigurację Open Graph oraz domyślnej grafiki dla udostępnianej w social mediach strony głównej.
Część 4: Ustawienia meta dla społeczności
Sekcja została podzielona na:
- Ustawienia ogólne, w których możemy zdecydować, czy pozwolimy frameworkowi generować automatycznie open graph’y, meta tagi dla Facebook’a i Twitter’a. Wtyczka umożliwia też generowanie short linków.
- Facebook/Twitter, w tym miejscu możemy podpiąć nasze profile do strony podając id w przypadku FB oraz nazwę użytkownika na Twitterze.
Część 5: Ustawienia schema.org
Ustawienia schema.org zostały podzielone na dwie części:
- Struktura, w tym miejscu możemy włączyć lub nie znaczniki dla okruszków oraz site linków.
- Prezentacja profilu, umożliwia konfigurację sposobu wyświetlania informacji o naszej stronie w Google jeśli oczywiście Google uzna, że nasza strona zasługuje na graf.
Możemy:- wybrać, czy jesteśmy osobą prywatną, czy organizacją,
- podać nazwę firmy lub imię i nazwisko,
- dodać logo, podać linki do mediów społecznościowych
Część 6: Ustawienia meta dla robotów
Ustawienia są podzielone na trzy części: indexowanie, podążanie oraz archiwizowanie. Każda zakładka jest analogiczna i umożliwia konfigurację tego samego, z tym że dla innych znaczników
- indexowanie – noindex,
- podążanie – nofollow,
- archiwizowanie – noarchive
Możemy aktywować dane parametry dla całej strony lub:
- strony kategorii,
- strony tagu,
- strony autora,
- archiwum daty,
- wyników wyszukiwania wewnętrznego,
- wpisów,
- podstron,
- mediów.
Część 7: Ustawienia dla webmastera
Mamy tutaj możliwość podłączenia do strony:
- Google Search Console,
- Bing Webmaster Tools,
- Narzędzie Yandex,
- (i co ciekawe) Pinterest Analytics.
Część 8: Ustawienia mapy witryny
Konfigurację wtyczki kończymy na zakładce mapa witryny.
- Ustawienia ogólne, dostępne opcje ograniczają się do włączenia generowania mapy oraz limitu zapytań.
- Robots.txt, możemy dodać tu lokalizację mapy do pliku robots.
- Metadane, zakładka daje możliwość dodania do naszej mapy parametrów <lastmod> i <priority>. Sami autorzy wtyczki zaznaczają, że te opcje nie mają większego wpływu na seo.
- Ping, pingowanie możemy włączyć dla wyszukiwarki Google lub Bing.
- Styl, ostatnia opcja pozwala na zmianę wyglądu mapy xml. Nie ma to żadnego wpływu na działanie mapy.
Konfiguracja ustawień seo dla podstrony
Na poziomie strony lub posta w optymalizacji pomagają nam trzy panele z ustawieniami.
Pierwszy panel pozwala na ustawianie dedykowanego tytułu i opisu.
Drugi panel umożliwia konfigurację Open graph (tytułu, opisu oraz grafiki).
Trzeci, ostatni panel pozwala na nadpisanie opcji związanych z indexowaniem podstrony.
Poza tym, możemy w tym miejscu skonfigurować przekierowanie 301.
Kontrolki SEO Framework’u – ułatwienie zwłaszcza dla początkujących
Dużym plusem wtyczki są kontrolki pokazujące w przejrzysty sposób:
- T – Długość tytułu
- O – Długość opisu
- I – Możliwość indexowania danej podstrony
- F – Podążanie za linkami
- A – Archiwizacja (ustawienie noarchive)
- P – Przekierowania (zielony w przypadku baku przekierowania podstrony)
Kontrolki mogą przyjmować Wartości:
- Czerwony – Wartość krytyczna (w przypadku tytułu i opisu o wiele za krótki)
- Pomarańczowy – Wartość błędna (w przypadku tytułu i opisu za długi lub za krótki)
- Niebieski – Wartość neutralna
- Zielony – Wartość odpowiednia
- W- informuje o zawartości wygenerowanej w przypadku braku konfiguracji danego pola
Kontrolki są dostępne również w podglądzie wpisu
Moja opinia o wtyczne
Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony. Do tej pory nie miałem styczności z tym rozwiązaniem. Raczej nie zamienię Yoasta na Framework seo, ale bardziej z przyzwyczajenia niż braków w tej wtyczce. Nie korzystałem z niej długo terminowo więc nie polecę jej jako najlepszego możliwego rozwiązania, ale na pewno dam jej szansę przy najbliższej okazji.
Jeśli miałeś okazję korzystać z tej wtyczki na dłuższą metę koniecznie podziel się swoją opinią w komentarzu.
Link do pobrania wtyczki
Byłbym zapomniał o najważniejszym 🙂
4 thoughts on “The SEO Framework – alternatywa dla popularnych wtyczek SEO dla WordPress’a”
Korzystanie z pewnych wtyczek często ułatwia załatwienie pewnych spraw na stronie. Niektóre z nich nawet w sposób automatyczny dopasują pewne rzeczy, dzięki czemu będzie nam o wiele łatwiej osiągnąć zamierzony efekt 😉
Chętnie przetestuję, choć przyznam, że jestem wielką fanką Yoasta i nie wiem, czy coś go przebije. 🙂
Też jestem przywiązany do Yoasta i raczej przy nim zostanę, głównie ze względu na stały rozwój i przyzwyczajenie, ale framework wywarł na mnie na tyle duże wrażenie, że zasłużył na wpis 🙂
Dotychczas korzystałam wyłącznie z Yoast, ale zaczął sprawiać mi problemy. Często po aktualizacji Yoast występuje u mnie problem z zawieszeniem się serwera (błąd 500). Poza tym w mojej opinii aktualizacje Yoast pojawiają się zbyt często. The SEO Framework już zainstalowany – mam nadzieję, że zostanie ze mną na dłużej, bo na razie nie mam z nim żadnych problemów. Wygląda fajnie i bardziej przejrzyście niż Yoast 🙂