Performance marketing - Google Ads

Rich media – co to jest i dla czego działa?

rich media - reklama umożliwiająca interakcje

Czym jest reklama typu rich media?

Rich media to bardzo szerokie pojęcie, zaczynające się od dynamicznych kreacji html, których jedynym wyróżnikiem na tle typowych reklam banerowych jest animacja, przechodzącym przez reklamy zawierające treść audio, wideo, galerie produktów, formularze kontaktowe, mini gry i kończące na granicy wyobraźni twórcy.

W zasadzie łatwiej jest powiedzieć jakie reklamy nie nadają się do worka z napisem rich. Jeśli reklama graficzna nie jest plikiem *.JPG, *.PNG, czy jakimkolwiek innym plikiem graficznym, możemy myśleć o niej w kategorii rich.

Dla czego rich media to lepszy format niż zwykły display?

Po pierwsze, jest to lekarstwo na często poruszany temat jakim jest ślepota banerowa.

Ślepota banerowa to zjawisko polegające na omijaniu wzrokiem banerów reklamowych. Najczęściej wynika ze stałego umiejscowienia slotu na stronie oraz ilości w jakich reklamy obecne są w internecie. Z roku na rok skuteczność tradycyjnych formatów reklamowych spada. Zaraz obok powszechnie stosowanych adblocków ślepota banerowa jest jednym z najpoważniejszych problemów.

Z pomocą przychodzą formaty rich media. Dzięki zastosowaniu niespotykanych zazwyczaj rozwiązań, reklamy tego typu potrafią skutecznie przyciągnąć uwagę użytkownika. Jeśli myślimy o przeciwdziałaniu ślepocie banerowej, najlepiej sprawdzą się formaty z dużą ilością animacji. Ludzkie oko automatycznie skupia się na elementach ruchomych. Dobrym pomysłem mogą okazać się reklamy funkcjonalne, zawierające np. formularz kontaktowy, czy galerię zdjęć.

Po drugie, daje możliwość interakcji

Kiedy myślę o reklamach z możliwością interakcji, w pierwszej kolejności widzę logo world of thanks i celownik, którym mogę mierzyć do czołgów na kreacji 300×250. Głównie za sprawą tej reklamy zdecydowałem się pobrać tą grę i jeśli można mówić o markach top of mind w grach online, WOT zajmuje takie miejsce w mojej głowie. Reklamy umożliwiające wykonanie akcji, dużo lepiej zapadają w naszej pamięci.

Drugą korzyścią ze stosowania takich formatów jest możliwość pozyskiwania danych, zdecydowanie wyższej jakości. W tradycyjnej kampanii, dajmy na to w Google Display Network, możemy zbierać i wykorzystywać podstawowe dane behawioralne i demograficzne. W reklamach rich media możemy umieścić formularz z polem do uzupełnienia adresu email lub numeru telefonu. Możemy wyświetlić listę produktów i dowiedzieć się który z nich cieszy się popularnością w określonej grupie użytkowników.

Po trzecie deap linking

Standardowy baner może linkować do jednej strony docelowej. Jest jednym elementem html więc w większości przypadków nie da się w nim zaszyć więcej niż jednego odnośnika, co jest znacznym ograniczeniem. Kreacja rich media umożliwia dodanie dedykowanego linku do każdego z elementów. Dzięki temu możemy przenieść użytkownika na stronę z kompletem informacji, których szuka, zamiast kierować go do kilometrowego landing page z informacjami na temat całej oferty.

Skuteczność rich media w liczbach

Badania mediów online wykazują znaczną przewagę formatów rich media nad kampania opartymi o statyczny baner.

Serwis eMarketer podaje, że engagement rate w reklamie display jest o 687% większy, jeśli występują w niej rich media. Gemius zbadał, że CTR reklamy z elementami rich mediowymi jest o 187% większy niż w standardowych banerach. Spójrzmy na konkrety.

Źródło: https://marketerplus.pl/teksty/artykuly/krotkie-casey-o-wplywie-rich-mediow-kampanie-wideo/

Czy stworzenie kreacji rich media jest trudne?

Na pewno nie tak bardzo jak myślisz, ale wszystko zależy od tego co finalnie chcesz osiągnąć. Chyba najprostszą opcją jest wykorzystanie darmowego programu od Google Web Designer (o funkcjach tego programu prawdopodobnie pojawi się osobny artykuł). Jest to idealne rozwiązanie dla kampanii emitowanej przez platformy jak chociażby sieć reklamowa Google. W tym wypadku masz gwarancję zgodności i poprawności działania Twoich reklam na praktycznie każdej stronie internetowej, która wykorzystuje googlowe sloty reklamowe.

Drugą możliwością jest zlecenie stworzenia reklamy programiście. Sloty reklamowe to ramki iframe, w które można wczytywać całe strony html więc możliwości są w zasadzie nie ograniczone, ale to już raczej zabawa przy bezpośrednich współpracach. Istotne jest tylko dopasowanie zawartości do określonego formatu. Tego typu baner może jednak mieć problem ze zliczaniem statystyk, przed rozpoczęciem pracy skontaktuj się z właścicielem strony, na której taka kampania ma mieć miejsce.

Reklama
 

 

Reklama

One thought on “Rich media – co to jest i dla czego działa?

  1. Nie zaprzeczam rich media są bardzo ciekawą alternatywą dla zwykłych banerów. Maja potencjał do przyciągnięcia większej uwagi. Jednak problem nie jest sama ślepota banerowa ale jej przyczyna. Reklamy są ignorowane świadomie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *