Content Marketing

Reklama natywna – definicja, przykłady, zalety

reklama natyvna

Definicja reklamy natywnej

Jest to elastyczny format reklamowy, którego głównym celem jest dopasowanie się do treści strony lub innego medium, w którym jest prezentowana. Z założenia ma nie być nachalna dla użytkownika. W zależności od tego gdzie chcemy umieścić reklamę, może ona przyjąć różniejsze formy. Od formatu udającego zajawkę artykułu na stronie kategorii, po odpowiednio przygotowane artykuły sponsorowane.

Zalety reklamy natywnej

Wyższa jakość pozyskanego ruchu

Reklama natywna zazwyczaj jest wykorzystywana do budowania wizerunku, ale częściowo przekłada się również na pozyskanie ruchu na stronie (jeśli mówimy o marketingu online).
Przeciętny użytkownik, który wszedł w interakcję z reklamą natywną, jest zazwyczaj dużo bardziej zainteresowany branżą, w której działa firma, niż użytkownik losowy. Sama forma reklamy natywnej powoduje wstępne targetowanie reklamy.
Artykuł kierowany do kosmetyczek, na temat paznokci hybrydowych, może być czytany przez inne kobiety, ale raczej nie dotrze do zbyt wielu mężczyzn.

Lepsze działanie wizerunkowe, niż w przypadku tradycyjnej reklamy

W aspekcie wizerunkowym umieszczanie wzmianki o firmie w otoczeniu wartościowych materiałów jest dużo skuteczniejsze od zwykłych reklam. Nie tylko informujemy potencjalnych klientów o naszym istnieniu, ale również pokazujemy swoje kompetencje i wiedzę.

Szansa na stworzenie treści viralowej

Treści viralowe to marzenie każdego marketera. Umożliwiają osiągnięcie znacznych zasięgów, minimalnym kosztem. Reklama viralowa polega na przygotowaniu materiału, który będzie chętnie udostępniany przez innych w mediach społecznościowych, na blogach, forach i innych miejscach do dzielenia się treścią. Największym problemem jest mała szansa na sukces. Nie można przewidzieć, który materiał stanie się viralem. Wiadomo jednak, że reklamy natywne mają dużo większą szansę na uzyskanie takiego efektu.

Przykłady, czyli gdzie można spotkać natywne formaty reklamy?

  • Zajawka artykułu, linkująca do artykułu poza serwisem. Reklama jest umieszczana pomiędzy zajawkami zwykłych artykułów artykułów i przyjmuje taki sam format. Tego typu reklamy powinny jednak być oznaczone, tak żeby nie wprowadzały użytkownika w błąd.
  • Artykuł sponsorowany lub treści dodane do artykułu, np. infografika lub materiał wideo dodany do artykułu w formie uzupełnienia. Przykładem mógłby być artykuł o Topical authority, który co prawda nie jest reklamą, ale na końcu w formie uzupełnienia zawiera nagranie webinaru Senuto i Pracuj.pl. Gdyby było one zamieszczone odpłatnie musiałoby ono zostać oznaczone (zgodnie z prawem) jako treść reklamowa, wtedy można by je określić mianem reklamy natywnej.
  • Według Wikipedii linki sponsorowane w Google Ads, również są reklamą natywną. Jak się nad tym dobrze zastanowić to spełniają wszystkie założenia. Przypominają linki organiczne, ale są opisane jako reklama.
  • Promowane posty na Facebook’u, tutaj sytuacja jest taka sama jak w przypadku Google Ads, promowane posty są reklamą, ale przyjmują format przybliżony do treści darmowych.
  • Mniej oczywiste formy reklamowe – dobrym przykładem są filmiki na Youtube, wystarczy obejrzeć teledysk do piosenki Tede’go

Reklama natywna to nie tylko marketing online

Reklamę natywną można spotkać również w:

  • książkach – wzmianki o marce, czy produkcie w treści lub darmowy dodatek,
  • prasie,
  • telewizji (lokowanie produktu)

Reklama natywna, a content marketing

Natywna treść to taka, w której wartość reklamowa pojawia się naturalnie i nie jest głównym celem. Reklama natywna jest często mocno połączona z content marketingiem, z tą różnicą, że reklama firmy/usługi/produktu, jest wpleciona w materiał, który ma zupełnie inne zadanie.

W tradycyjnym postrzeganiu content marketingu, artykuł promujący daną usługę opisuje ją, przedstawia wszystkie zalety ze skorzystania z niej, a na końcu podsuwa firmę, która może taką usługę wykonać.

W reklamie natywnej ten sam artykuł przyjmie formę poradnika i pokaże w jaki sposób możemy sami w amatorski sposób wykonać niezbędne pracę. Reklamą będzie nazwa firmy w stopce autora lub druga część poradnika na stronie firmowej. Reklama w naturalny sposób pokaże nas w pozytywnym świetle i przyciągnie osoby, które są faktycznie zainteresowane znalezieniem wysokiej klasy specjalisty.

Najprościej ujmując, artykuł zawierający reklamę natywną, po usunięciu wzmianek o firmie, musi stanowić integralną całość i przekazywać tę samą wartość dla czytającego.

Reklama natywna – definicja, przykłady, zalety
3.8 (75%) 4 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *