Copywriting

Wena w pracy copywritera – jak rozbudzić kreatywność podczas tworzenia treści?

Zawód copywritera często kojarzony jest z pracą pisarza, który – dając się ponieść artystycznej wizji – przelewa na papier swoje myśli. Warto jednak podkreślić, że copywriter musi sprostać wielu wymaganiom, jakie kierują wobec niego klienci oraz wytycznym, które dotyczą tworzonych tekstów. Jego praca jest rzemiosłem i daleko jej do artystycznych wojaży. Treści muszą spełniać określone normy – zarówno stylistyczne, jak i SEO. Nie dziwi zatem fakt, że czasem brakuje kreatywności i zamiast świetnych pomysłów, w głowie copywritera widnieje pustka. Jakie są sposoby na pobudzenie nieszablonowego myślenia i czy rzeczywiście jest ono tak ważne podczas tworzenia treści?

Kreatywność niejedno ma imię

Definicji kreatywnego myślenia jest wiele, jednak najczęściej jest ono kojarzone z ogromną ilością pomysłów związanych z danym zagadnieniem. Kreatywność można porównać do wulkanu, który – uśpiony – nagle wybucha, uwalniając nieposkromioną lawę, zalewającą otoczenie. Tak właśnie jest z projektami osób uznawanych za twórcze i pomysłowe. Czy taka obfitość pomysłów jest w pracy copywritera potrzebna? A może wręcz przeciwnie – ogranicza i utrudnia realizację codziennych obowiązków? Warto przyjrzeć się tej kwestii, biorąc pod uwagę specyfikę omawianego zawodu.

Tworzenie treści na potrzeby stron internetowych, blogów czy pozycjonowania znacząco różni się od pisania artystycznego. Tu liczy się przejrzysty i przyjazny dla czytelnika przekaz, który z łatwością zostanie przyswojony. Pisząc opis produktu czy kategorii produktów dla sklepu internetowego, copywriter nie może dać się ponieść fantazji. Jego zadaniem jest przekazać rzetelne informacje, które będą wartościowe dla czytelnika. Podobnie jest z artykułami poradnikowymi, z których odbiorca powinien czerpać praktyczną wiedzę, przekazywaną w klarowny sposób. Kreatywność oznaczać więc będzie zdolność do stworzenia takich treści, które docenione zostaną przez czytelników i będą zawierać pożądane wiadomości. Niejednokrotnie dochodzi do tego wymóg umieszczenia w tekście określonych słów kluczowych i linkowania – w sposób naturalny i nienachalny, jednak skuteczny w pozycjonowaniu.

Rozpatrując kreatywność w copywritingu, nie można więc porównywać jej do twórczości artystycznej – w tej pracy konieczne jest poskromienie nadmiaru pomysłów i wybranie spośród nich tych, które pomogą napisać praktyczne treści, zgodne z wymaganiami klienta.

Zapanuj nad kreatywnością – ujarzmij wulkan pomysłów

Nadmiar myśli może utrudnić pracę. Na jeden tekst można mieć bowiem kilka projektów i każdy wydaje się dobry. Profesjonalny copywriter musi więc wiedzieć, który plan sprawdzi się najtrafniej i będzie odpowiadał potrzebom czytelników – to oni są przecież najważniejsi w odbiorze treści internetowych. Zbyt wiele pomysłów na jeden temat może sprawić, że treść okaże się chaotyczna i niezrozumiała. Dlatego tak ważna jest selekcja propozycji, jakie podsuwa wybujała wyobraźnia – w copywritingu nie ma miejsca na przysłowiowe płynięcie z falą, liczy się metodyczny projekt i zorganizowanie treści.

Klienci zamawiają najczęściej teksty o określonej długości. Rolą osoby tworzącej artykuł jest zamknąć w tych ramach najważniejsze informacje. Nieraz sztuką jest ograniczyć nadmiar znaków zgodnie z wymaganiami klienta, innym znów razem ciężko jest dobrnąć do minimalnej granicy. W każdym z tych przypadków kreatywność jest niezbędna – oznacza ona pomysł na skonstruowanie treści, która zmieści się w wyznaczonych ramach. Skąd zatem czerpać inspirację i jak poradzić sobie w przypadku braku weny?

Pomysły na pobudzenie kreatywności – jak wspierać swoją twórczość?

Skoro już wiesz, że pomysłowość jest ważna w pracy copywritera, warto zastanowić się, jak ją rozwijać. Najgorszą sytuacją jest bowiem, gdy zbliża się termin oddania tekstu, a w Twojej głowie nie tli się nawet najdrobniejsza idea, jak zacząć… I choć wielu artystów tłumaczy brak weny przemęczeniem i odkłada pisanie na lepszy czas, Ty – jako zawodowy copywriter – nie możesz sobie na to pozwolić. Oto kilka propozycji, jak rozbudzić kreatywność podczas tworzenia treści:

  • postaw się w roli czytelnika – zastanów się, co chciałbyś wyciągnąć z danego tekstu, gdybyś był jego odbiorcą. Jakie informacje są dla Ciebie ważne, gdy odwiedzasz sklep internetowy w poszukiwaniu konkretnych produktów? Czego oczekujesz po ich opisach? Pomyśl, czego chciałbyś dowiedzieć się z tekstu poradnikowego na zadany temat. To pozwoli Ci stworzyć treści wartościowe i zoptymalizowane do potrzeb czytelników;
  • poszperaj w internecie – często sugestie możesz znaleźć na stronach o tematyce podobnej do tej, która dotyczy Twojego tekstu. Sprawdź, jak do tematu podeszli inni autorzy, a być może zainspirują Cię stworzone przez nich treści;
  • dużo czytaj – to pomoże Ci rozwinąć słownictwo i poszerzyć jego zasób, a także wpłynie na łatwość konstruowania zdań. Czytając, poznajesz też mnóstwo synonimów – unikniesz tym samym poszukiwania w pamięci potrzebnego wyrazu, a także ograniczysz ilość powtórzeń w tworzonych treściach;
  • dokształcaj się – stale zaglądaj do poradników dedykowanych copywriterom. Branża bezustannie się rozwija, nie możesz więc pozwolić sobie na stagnację. Korzystaj ze wskazówek kolegów po fachu, a kreatywność będzie Ci towarzyszyć każdego dnia;
  • zorganizuj perfekcyjne miejsce pracy – idealne, czyli dostosowane do Twoich potrzeb. Jedni lubią pracować w ciszy, inni z kolei nie potrafią się skupić, gdy w tle nie gra muzyka. Są osoby, które wydajniej pracują na świeżym powietrzu, innych rozprasza nadmiar bodźców i potrzebują zamkniętego biura. Ważne są też godziny Twojej pracy – każdy ma indywidualne potrzeby i powinien dostosować do nich tryb wykonywania obowiązków.

Mapy pomysłów i myślenie wizualne

Choć techniki te kojarzą się raczej z uczeniem, to podczas pisania mogą okazać się pomocne. Jeśli dostałeś trudny temat i nie wiesz, jak się za niego zabrać, spróbuj rozrysować schemat artykułu. Stwórz konspekt, wypisz słowa kluczowe, które powinny znaleźć się w treści, a także zagadnienia, jakie chciałbyś poruszyć. Jeśli zobrazujesz projekt tekstu na kartce, zaskoczy Cię ilość skojarzeń, jakie pojawią się w Twojej głowie – zapisuj je, nawet jeśli wydają się nie mieć sensu. Taka jednoosobowa burza mózgu pomoże Ci uzyskać mnóstwo pomysłów, z których później wybierzesz najtrafniejsze i wykorzystasz podczas pracy.

Daj odpocząć umysłowi

Natłok pracy, goniące Cię deadline’y i piętrzące się obowiązki nie sprzyjają kreatywności. I choć na początku adrenalina związana z pracą pod napięciem napędza Cię i dodaje pomysłowości, z czasem staje się przyczyną blokad w pisaniu. Ważne, abyś potrafił rozpoznać ten moment i w porę zareagować. Jak? Odpuścić. Zrobić sobie dwa dni przerwy i skupić się na przyjemnościach. Specyfika pracy copywritera sprawia, że często pisze on przez wiele godzin, również w weekendy. To prosta droga do wypalenia, którego skutkiem jest brak weny. Dlatego dbaj o siebie i pamiętaj o odpoczynku, a – wykorzystując powyższe wskazówki – rozwiniesz kreatywność, która pomoże Ci tworzyć wartościowe treści.

Reklama
 

 

Reklama

One thought on “Wena w pracy copywritera – jak rozbudzić kreatywność podczas tworzenia treści?

  1. bycie copy ciężka sprawa… 🙂 jak sobie myślę że miałbym cały dzień pisać to bym umarł, ale wymyślać historię potrafię wiec może jakoś bym dał radę :)) Chyba ze copy to inny stan umysłu 😛

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *