SEO

Pozycjonowanie lokalne strony – Komu się to opłaca? Wady i zalety lokalnego SEO

pozycjonowanie lokalne

Na czym polega pozycjonowanie lokalne i czym różni się od tradycyjnego?

Kluczowym czynnikiem decydującym o pozycjonowaniu lokalnym jest skupienie się tylko (lub głównie) na frazach kluczowych zawierających dzielnicę, miasto lub region.

Np.: „księgarnia Kraków”, „elektryk Warszawa”, „weterynarz Wieliczka”.

Optymalizacja strony nie różni się w znacznym stopniu od tradycyjnych technik. Jednak niektóre elementy wymagają większej uwagi.
Wrócimy do tego w dalszej części.

Wady i zalety pozycjonowania fraz lokalnych

Wady:

  • ograniczenie do lokalnego rynku.

Zalety:

  • lepsze określenie klienta docelowego,
  • mniejsza konkurencja ,
  • szybsze efekty,
  • szansa na pozyskanie klientów z map Google,
  • niższy koszt kampanii,
  • większy zwrot z inwestycji.

 


Strategia marketingowa skupiona na frazach lokalnych ma zdecydowanie więcej zalet niż wad, ale nie nadaje się dla każdego rodzaju biznesu.

Dla kogo pozycjonowanie lokalne będzie dobrym rozwiązaniem?

Pozycjonowanie lokalne jest idealnym rozwiązaniem dla małych i średnich firm, bazujących na usługach świadczonych lokalnie, bazujących na usługach realizowanych off-line: salony fryzjerskie, warsztaty mechaniczne, serwisy komputerowe, czy specjalistyczne sklepy, w których klienci wolą obejrzeć produkt przed zakupem.

Zdecydowanie się na fazy lokalne traci sens kiedy myślimy o sprzedaży wysyłkowej lub produktach cyfrowych. Nadal mierzymy się z mniejsza konkurencją, ale jednocześnie znacznie ograniczamy swoje zasięgi, przez co tracimy szansę na pozyskanie dodatkowych klientów.

Niezbędne elementy lokalnego SEO, jak się do tego zabrać?

Po pierwsze mapy Google

Google moja firma to pierwsze miejsce do, którego powinniśmy się udać. Nawet jeśli nie posiadamy strony internetowej i nie planujemy przeznaczać środków na marketing w Internecie.

Założenie wizytówki mapach Google jest proste, darmowe i nie zajmuje dużo czasu. Rzadko się zdarza, żeby tak małym nakładem środków zyskać szansę na tak dużą widoczność w sieci.
Poza pojawianiem się w wynikach wyszukiwań lokalnych, nasza lokalizacja będzie zaznaczona w nawigacji Google, która jest na chwilę obecną jedną z najpopularniejszych nawigacji na Androida.

Aby w pełni wykorzystać możliwości wizytówki Google moja firma, należy uzupełnić podstawowe informacje o firmie. Między innymi: nazwa, lokalizacja, numer telefonu, czy godziny otwarcia. Dobrym pomysłem będzie również zamieszczenie kilku zdjęć. Zwiększa to znacznie ilość kontaktów pochodzących z profilu w mapach Google.

Nie zapomnij o opiniach!!!

Google umożliwia klientom wystawianie opinii na temat firm. Warto zwrócić uwagę na ten element. Pozytywne opinie nie tylko poprawiają wizerunek firmy, ale również pozycje w wynikach lokalnych.

Zdecydowana większość klientów nie wystawia opinii w Internecie firmie, z której usług jest zadowolona. Zwyczajnie nie znajdą na to czasu.
Za to jeśli coś pójdzie nie tak w waszej współpracy, możesz być pewny, że opinia się pojawi :D.

Dlatego poproś swoich klientów o opinie. Możesz zrobić to za pośrednictwem maila lub w zwykłej rozmowie telefonicznej.
Możesz również poprosić znajomych, aby wystawili Ci referencje, ale za wszelką cenę nie kupuj masowo opinii (nie mówię tu o marketingu szeptanym). Google szybko zorientuje się, że opinie nie są ‘naturalne ‘ i najprawdopodobniej nie weźmie ich pod uwagę, a jeśli będziesz miał pecha obniży pozycję Twojej wizytówki za nieuczciwe zagrywki.

Optymalizacja strony pod frazy lokalne

Mapa, mapą, ale zajmijmy się stroną. Jeśli pozycjonujemy frazy lokalne, określenie lokalizacji musi znaleźć się na stronie. Cała sztuka w tym, aby wyglądało to możliwie naturalnie.
Raczej odpuściłbym sobie zmianę nagłówków z „oferta” na „oferta salonu fryzjerskiego Kraków”.

Po pierwsze wgląda to tragicznie, po drugie ryzykujemy kary za keyword stuffing. Jeśli strona oraz jej treść są zoptymalizowane pod frazą ogólną, wystarczy zamieścić określenie lokalizacji w dowolnym miejscu na stronie. Google da radę to połączyć.

Osobiście uważam, że najlepszym miejscem na takie dane są stałe elementy strony. W przypadku danych teleadresowych, najlepsza będzie stopka strony. Jest to miejsce, w którym większość internautów spodziewa się adresu.
Jeśli chcemy pozycjonować kilka lokalizacji, możemy zamieścić adresy kilku oddziałów. Jeśli nie posiadamy adresów w innych miastach, możemy dodać sekcję „obszar działania” z listą miejscowości.

Dobrym pomysłem będzie również wykorzystanie znacznika <title>. Zazwyczaj stosuje następujący format: [właściwy tytuł] | [nazwa firmy] – [miasto]
Przykład: Usługi fryzjerskie | Super Fryzjer – Kraków

Katalogi NAP/ katalogi branżowe

Katalogi NAP – Name Address Phone. Choć opinie o katalogach internetowych jako źródle pozyskiwania linków są różne, katalogi NAP pozwalają na dywersyfikacje źródeł linków oraz (jeśli są tematyczne) na pozyskanie dodatkowego ruchu z kanału referral.

To samo tyczy się tradycyjnych katalogów stron i katalogów firm. Jest to tanie źródło linków, jednak unikałbym spamowych katalogów niskiej jakości. Nie powinny one zaszkodzić stronie, ale prawdopodobnie nie pomogą, więc po co tracić na nie czas.
Większość katalogów wartych uwagi jest dobrze moderowana i wymaga odpowiedniej długości unikalnego opisu firmy. Najprostszym sposobem na znalezienie katalogu jest relinkowanie (pozyskiwanie takich linków jakie ma konkurencja z top 10).
Oczywiście lista katalogów pozyskana w ten sposób wymaga przejrzenia i sprawdzenia chociaż podstawowych informacji o domenie, ale znacznie ułatwia pracę.

Więcej na temat katalogów w artykule:
Czy katalogowanie stron internetowych ma sens?

Linki z lokalnych stron

Lokalne SEO = lokalne linki. Oczywiście ten punkt nie jest absolutnie niezbędny, ale linki pozyskiwane ze stron związanych z daną lokalizacją mają znacznie większa szansę na dostarczenie ruchu z referral’a.
Co do większej mocy linków ze względu na pochodzenie ze stron lokalnych, nie mam dowodów. Sprawdźcie to samodzielnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *