Temat pozyskiwania linków jest przerabiany na wielu blogach o tematyce SEO. Dlatego materiał podzielimy na dwie części:
Oczywiste sposoby pozyskiwania linków, o których piszą wszyscy, tak aby osoby początkujące mogły znaleźć kompletne informacje w tym artykule, a w drugiej części podsunę Ci kilka bardziej kreatywnych sposobów, na zwiększenie ilości odnośników kierujących do Twojej strony.
Oczywiste metody link building’owe:
- kup linki
Płatne źródła linków to nic odkrywczego, dlatego wrzuciłem wszystko do jednego worka. Zazwyczaj płacimy za linki z artykułów sponsorowanych.
Innym płatnym źródłem linków są płatne katalogi. Warto rozważyć wpisy w branżowych NAP’ach i kilku największych katalogach (choćby z uwagi na dywersyfikację źródeł linków).
W internecie możemy się spotkać z ofertami masowego kupowania linków. Z tym jednym byłbym ostrożny. Linki z allegro rzadko są skuteczne. Dużo lepiej skorzystać z seo sklepików jak np. linkhouse, czy whitepress. - udzielaj się na forach
Fora internetowe to dobre miejsce do pozyskiwania dużej ilości linków. Linki z for są darmowe i łatwe w tworzeniu. Do wyboru mamy kilka opcji:- linkowanie z treści postu
- linkowanie ze stopki
- linkowanie z profili
Im tematyka danego forum jest bardziej zbliżona do tematyki naszej strony, tym większa wartość linku i szansa na pozyskanie wartościowego ruchu.
- komentuj wpisy na blogach
Komentowanie postów na branżowych blogach to niemal tak prosta sprawa jak linkowanie z for internetowych. Mówię niemal, bo komentarze są często moderowane. Dlatego jeśli chcemy zwiększyć szansę na publikację naszego komentarza powinien on być przemyślany i wnosić wartość do dyskusji prowadzonej pod postem.
Trzeba też pamiętać, ze zdecydowana większość linków pochodzących z komentarzy to linki typu nofollow. - wykorzystaj strony umożliwiające tak zwane “dziennikarstwo obywatelskie”
Strony tego typu to np. eioba.pl. Umożliwiają one każdemu zarejestrowanemu użytkownikowi dodawanie artykułów. Wymagania co do treści nie są wygórowane. W takich miejscach możemy zyskać kilka (prawie) darmowych linków. Pamiętaj jednak, że nie są to linki najwyższej jakości i powinny stanowić bardziej dodatek niż podstawę profilu linków. - dodaj stronę do katalogów
Katalogowanie stron to temat sporny, część katalogów używa, część omija szerokim łukiem. Moim zdaniem kilka przemyślanie dobranych katalogów nie zaszkodzi naszej stronie.
Szczególnie warte uwagi są katalogi firm, katalogi monotematyczne i NAP’y. - zainwestuj we własne zaplecze
Z zapleczy pozycjonerskich korzysta znaczna część agencji. W ich przypadku jest to uzasadnione. Jednak dla indywidualnych stron często takie rozwiązanie okazuje się stosunkowo drogie. - poszukaj agregatorów treści z Twojej branży
Agregatory treści to miejsca skupiające najnowsze artykuły zamieszczane na blogach powiązanych z danym agregatorem. Pozwalają na pozyskanie jakościowego ruchu oraz często darmowych linków. Przykładem agregatora treści jest planeta-seo.pl. - pisz artykuły gościnne i zapraszaj do publikacji innych
Pisanie artykułów gościnnych przynosi szereg korzyści. Po pierwsze otrzymujemy link ze stopki autora. Po drugie zwiększamy swoje zasięgi (docieramy do nowej publiczności). Po trzecie pozwala nam na nawiązanie nowych kontaktów.
Publikowanie artykułów innych twórców, również jest dla nas korzystne, nie tylko dla tego, że otrzymamy darmowy content. Autorzy tekstów często udostępniają informacje na temat swoich publikacji w social mediach lub na własnej stronie. To stwarza szansę na nowe linki prowadzące do artykułu na naszej stronie. - twórz ciekawy content
Na koniec trochę pięknych opowieści, z gatunku jak powinno się robić. Dobry content ludzie chętnie udostępniają i linki pojawiają się same :). W teorii jest to możliwe i tak, powinieneś tworzyć dobrej jakości content. Jeśli będzie on poruszał temat warty udostępnienia, istnieje szansa, że otrzyma on wartościowe naturalne linki. Jednak rzadko zdarza się, że te linki wystarczą.
Kreatywne pozyskiwanie linków:
- wykorzystaj kontakty biznesowe
Współpracujesz z firmami? Prawdopodobnie większość z nich ma swoje strony internetowe. Zastanów się w jaki sposób możesz zamieść na nich odnośnik do Twojej strony. Może zgodzą się na artykuł ekspercki? Może mają sekcje partnerzy? A może jeszcze coś innego? Wysłanie maila nic Cię nie kosztuje. - śledź wzmianki o swojej marce
Wykorzystaj narzędzia do śledzenia internetu (np. Brand24). Dzięki nim będziesz w stanie na bieżąco reagować na wzmianki o Twojej firmie i jeśli nadarzy się taka, możliwość uzyskać link. Ktoś recenzuje Twój produkt i zapomniał umieścić do niego link? Możesz przypomnieć o tym autorowi. Jeśli ktoś pyta o ofertę Twojej firmy na forum, przyłącz się do dyskusji. Być może jeden z twoich artykułów będzie odpowiedzią na zadane pytanie, a wtedy wiesz co masz robić… dokładnie, linkować 😀 - poprowadź szkolenie
Brzmi ambitnie, wiem, ale nie panikuj. To w cale nie musi być występ w telewizji. W zależności od branży, możesz zaproponować przeszkolenie pracowników swojego partnera biznesowego, poprowadzić prezentację dla koła naukowego, albo lokalnej szkoły. Większość ma sekcje aktualności, w której może pojawić się informacja o szkoleniu prowadzonym przez Ciebie wraz z linkiem do Twojej strony. - wydzierżaw domenę w zamian za link do strony partnera
Prawdę mówiąc sam bym tego nie wymyślił, tak po prostu wyszło. Przejąłem niewiele wartą domenę na aftermarkecie i dostałem maila z pytaniem o cenę domeny lub możliwość jej dzierżawy. Po kilku wymienionych mailach ustaliłem z zainteresowanym, że pokryje on koszty utrzymania domeny, a w zamian za dzierżawę umieści link site-wide na stronie. Dla mnie to podwójna korzyść, nadal mam domenę (o którą ktoś będzie dbał, linkował ją, dodawał treści, itp.), dostałem sporą ilość linków i co jest najlepsze, nic mnie to nie kosztuje. - udostępniaj produkty do testów
Ta opcja dotyczy tylko sprzedawców. Barter jest często spotykaną formą rozliczeń pomiędzy firmami, a influencerami. - twórz infografiki, ebooki i inne materiały z potencjałem na udostępnianie przez innych
Content to nie tylko artykuły na blogu. Wymierne korzyści może Ci również przynieść tworzenie poradników w formacie PDF, infografik i innych chwytliwych materiałów. Często osoby publikujące takie treści podają link do strony autora. - podejrzyj konkurencje (re-linkowanie)
Nie masz pomysłu na pozyskiwanie linków? Sprawdź jakie pomysły ma Twoja konkurencja. Wykorzystaj narzędzie do analizowania linków przychodzących (np. Majestic) i sprawdź, które z linków prowadzących do stron konkurencji jesteś w stanie powielić i skierować do siebie. - poszukaj 404
Kiedy jakaś strona wygasa lub artykuł zmienia URL, często prowadzące do niego linki wskazują nieistniejącą stronę, napisz artykuł który będzie zamiennikiem usuniętej treści, a następnie poinformuj o tym właściciela strony z pustym linkiem. Istnieje szansa na to, że przekieruje link do Twojej witryny.
Powyższe przykłady to dobry początek, jednak każda branża rządzi się innymi prawami. Jeśli masz jakiś ciekawy pomysł, o którym tu nie napisałem, daj znać w komentarzu.