Czym są czynniki behawioralne
Czynniki behawioralne są oparte o zachowanie użytkownika na naszej stronie. Nie są związane z techniczną częścią SEO. Ich głównym zadaniem jest określenie dopasowania strony docelowej do oczekiwań osób odwiedzających stronę.
Nie można jednoznacznie określić co wpływa na poprawę tychże czynników. Na pewno musimy zdać sobie sprawę z tego, że strony mają służyć przede wszystkim ludziom, a nie tylko (jak w niektórych przypadkach) crawlerom.
Na plus na pewno wpłynie wysoka jakość contentu, jednak w tym przypadku nie będziemy skupiali się na nasyceniu frazami kluczowymi, optymalizacji tytułu i nagłówków. Tym razem musimy zastanowić się nad użytecznością treści, która może wyglądać różnie w zależności od intencji użytkownika. Jedna osoba będzie szukała wiedzy, inna oferty, a jeszcze inna rozrywki. Żeby poprawić współczynniki określające zachowanie użytkowników musimy zastanowić się przede wszystkim nad intencją jaką mieli użytkownicy wpisując zapytanie w wyszukiwarkę.
Czy czynniki behawioralne mają wpływ na pozycje strony?
Wpływ odbioru naszej strony przez internautów stale rośnie. Czynniki behawioralne mają wpływ na widoczność naszej strony, jednak trudno jednoznacznie stwierdzić jak duży. Biorąc pod uwagę rosnącą rolę sztucznej inteligencji, podejrzewam że tego typu czynniki są bardzo zróżnicowane w zależności od branży, czy nawet konkretnej frazy kluczowej.
Dla czego Google wprowadza czynniki związane z zachowaniem użytkownika na stronie?
Google od zawsze starało się być przyjazne dla osób szukających stron, a nie stron które chcą być odnalezione. Stąd liczne aktualizacje i coraz to nowsze algorytmy. Czynniki behawioralne pozwalają odróżnić strony wartościowe od stron dobrze zoptymalizowanych.
Ich największą zaletą jest odporność na sztuczki black hat’owe.
Czynniki, które mają wpływ na pozycje:
- współczynnik odrzuceń,
- czas spędzony na stronie,
- liczba podstron na sesję,
- CTR danego słowa kluczowego,
- CTR całej domeny,
- wejścia bezpośrednie,
- powtarzalność wejść,
- Ilość komentarzy,
- dwell time .
źródła:
http://secureglass.net/200-czynnikow-rankingowych-google
https://www.zgred.pl/blog/elementy-ux-pomocne-przy-pozycjonowaniu-i-optymalizacji-strony/
Wpływ socialmedia i płatnych źródeł ruchu na pozycje w SERP
Większość osób zapytana o wpływ płatnych źródeł ruchu na pozycje
strony odpowie, że taka zależność nie istnieje. Jednak zakładając rosnący wpływ
czynników behawioralnych taka zależność może występować.
Ok, kiedy mówimy o ruchu pochodzącym np. z Facebook’a możemy użyć argumentu, że
czas spędzony na stronie nie zawsze jest mierzony. W końcu nie każda strona korzysta
z Google Analytics i nie każda sesja pochodzi z Google Chrome, ale w przypadku
reklamy Google Ads, tego problemu nie ma. System liczenia czasu jest tak samo
zasadny jak w przypadku ruchu organicznego.
Oczywiście nie uważam, że Google premiuje strony korzystające z płatnej promocji, zastanawiam się tylko, czy czas spędzony na stronie użytkowników pochodzących z płatnych źródeł jest oceniany tak samo jak z ruchu organicznego. W takim przypadku odpowiednia optymalizacja kampanii PPC, kierowana do odpowiednich grup docelowych może mieć wpływ na SEO strony.
Ciekaw jestem Twojej opinii na ten temat. Będę wdzięczny za wszystkie komentarze.