Performance marketing - Google Ads

Targetowanie grupy odbiorców – klucz do zyskownej kampanii

targetowanie klienta docelowego

Targetowanie to proces selekcji docelowych klientów, w celu określenia najlepiej konwertującej grupy docelowej. Efektem targetowania powinno być zwiększenie konwersji lub zredukowanie wydatków na reklamę przez ograniczenie zasięgu reklamy i kierowanie jej tylko do osób zainteresowanych nasza ofertą.

Określ klienta docelowego

Zanim rozpoczniemy planowanie strategii marketingowej powinniśmy określić naszego “wymarzonego klienta“.
W pierwszej kolejności określ czy Twoje usługi/produkty będą kierowane do klienta indywidualnego (B2C), czy klienta biznesowego (B2B).

  • W przypadku klienta indywidualnego określ:
    • płeć,
    • wiek,
    • zainteresowania,
    • lokalizację,
    • dochody,
    • opcjonalnie/w specyficznych przypadkach:
      • status związku (np. salon sukni ślubnych),
      • religię (np. sklem z dewocjonaliami),
      • inne, ale istotne cechy.
  • W przypadku klienta biznesowego określ:
    • branżę,
    • wielkość firmy,
    • lokalizację/zasięg.

Targetowanie jest największą zaletą i siłą marketingu internetowego (zaraz obok analityki). W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamy (telewizja, ulotki, banery, reklama prasowa) mamy gigantyczne możliwości określania naszego klienta docelowego.
W zależności od kampanii jaką prowadzimy mamy różne możliwości targetowania klientów. Najbardziej precyzyjne narzędzia są dostępne oczywiście w kampaniach płatnych i to nich się skupimy.

Targetowanie reklam AdWords

W kampaniach Google AdWords mamy duże możliwości w kierowaniu reklam. Podstawą są słowa kluczowe, na których bazuje najpopularniejsza forma kampanii, czyli linki sponsorowane.
Dobrze dobrane słowa kluczowe, w odpowiednich dopasowaniach to podstawa. W zależności od celu naszej kampanii możemy kierować nasze reklamy:

  • szeroko – na bardzo ogólne frazy, z całej ścieżki zakupowej/decyzyjnej,
  • wąsko – tylko do określonej grupy klientów, wykorzystując tylko frazy w ścisłym dopasowaniu, frazy produktowe, lub frazy pytające o cenę.

Więcej o dobieraniu fraz kluczowych znajdziesz w artykule:
Jak dobrać słowa kluczowe, aby kampania SEO/SEM przyniosła zysk?

Frazy frazami, ale to dopiero początek. jeśli chcemy zoptymalizować naszą kampanię powinniśmy pomyśleć o naszym “wymarzonym kliencie” i starać się dotrzeć reklamami tylko do osób pasujących do tego profilu. Aby to osiągnąć możemy wykorzystać kilka rodzajów kierowania reklam.

Targetowanie behawioralne – reklama behawioralna

Targetowanie behawioralne (od behawioryzm – nauka o zachowaniu ludzi) to dobieranie odbiorców na podstawie ich zainteresowań. Internauta jest przyporządkowany do określonej grupy tematycznej na podstawie historii jego zachowania w internecie.

Kierowanie kontekstowe

W przypadku reklam kontekstowych, Google analizuje zawartość danej witryny internetowej i na jej podstawie określa główny motyw. Dzięki temu możemy wyświetlać reklamy w sieci reklamowej, tylko w miejscach o określonej tematyce.

Targetowanie demograficzne

Targetowanie demograficzne to nic innego jak określenie wieku i płci. W przypadku wybranych rodzajów kampanii możemy określić dochody oraz status rodzicielski.

Targetowanie geograficzne (Geotargetowanie)

Pozwala określić obszar na jakim będziemy wyświetlać reklamy. Możemy kierować reklamę na kraj, województwo, miasto, lub obszar (miasto + X km).
Google umożliwia również dodawanie wykluczeń (np. cała polska z wykluczeniem małopolski).

Godziny Dnia i Dni Tygodnia

Opcja pozwalająca na określenie dokładnego harmonogramu naszej kampanii. Warto zwrócić uwagę na ten punkt w przypadku biznesów usługowych, otwartych w określonych godzinach, jak i przypadku reklam kierowanych do klienta biznesowego.
Przy kierowaniu na rynek B2B, warto ograniczyć emisję reklam do godzin pracy osób decyzyjnych, aby nie przeznaczać budżetu na kliknięcia osób prywatnych.

Targetowanie kampanii SEO

W przypadku kampanii SEO nie mamy tak dużego wachlarza możliwości jak przy PPC. Mimo wszystko warto przygotować sobie profil “wymarzonego klienta“, aby móc trafniej dobrać frazy kluczowe.

Reklama
 

 

Reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *