Performance marketing - Google Ads

Dlaczego nie widzę reklam? – problemy z reklamami AdWords

Często zdarza się, że po uruchomieniu kampanii klient dzwoni z pytaniem „Dlaczego nie widzę reklam?”.
Na potrzeby artykułu zakładamy, że agencja jest uczciwa i faktycznie uruchomiła kampanie oraz, że kampania jest doładowana.

Przejdźmy do najczęstszych powodów braku reklam.

Zbyt niski budżet AdWords

Nie można jednoznacznie określić jaki budżet na kampanie będzie wystarczający.
Zazwyczaj każdy budżet jesteśmy w stanie wykorzystać, jednak czasami zdarza się, że budżet jest po prostu za niski.

Dla przykładu:

  • zainteresowanie wybranymi słowami kluczowymi to 10 000 wyświetleń dziennie,
  • koszt kliknięcia to średnio 0,50zł,
  • budżet dzienny kampanii 20 zł
  • CTR, czyli współczynnik klikalności w reklamę wynosi dla naszej kampanii 5%.

Aby nasz budżet się wyczerpał potrzebujemy 40 kliknięć (0,50zł x 40 = 20zł).

Aby osiągnąć 40 kliknięć nasza reklama musi wyświetlić się 800 razy

40 kliknięć – 5%

x – 100%

x = 800 wyświetleń

Jeśli frazy są wyszukiwane 10 000, a nasza reklama wyświetli się 800 razy, 92% wyświetleń danej frazy nie będzie zawierało naszej reklamy.

Oczywiście powyższa symulacja jest mocno uproszczona, ma ona pokazać tylko zasadę działania i zobrazować problem.

Jeśli chcesz sprawdzać swoje reklamy, proponuję wykorzystać narzędzie od Google do podglądu i diagnostyki reklam (https://adwords.google.com/anon/AdPreview?__u=1000000000&__c=1000000000&origin=aw3)

Zbyt szerokie kierowanie reklamy

Ten problem jest zbliżony do powyższego, z tą różnicą, że dotyczy innego czynnika, a mianowicie ilości wyświetleń.

W kampaniach AdWords bazujących na linkach sponsorowanych, działamy w oparciu o słowa kluczowe. Musimy jednak pamiętać, że słowa kluczowe mogą występować w trzech rodzajach dopasowań.

  • Dopasowanie przybliżone (domyślne): reklama wyświetla się w wynikach wyszukiwania synonimów, podobnych wyszukiwań, haseł z błędną pisownią i innych trafnych odmian
  • Dopasowanie do wyrażenia: reklama wyświetli się po wpisaniu wyrażeń w bliskich odmianach słowa kluczowego i z wyrazami przez lub po słowie kluczowym
  • Dopasowanie ścisłe: reklamy wyświetlą się tylko po wpisaniu dokładnie pasującego słowa kluczowego

Więcej: https://support.google.com/adwords/answer/2497836?hl=pl

Jeśli reklama jest kierowana zbyt szeroko, może wyświetlać się nadmiernie często osobom nie zainteresowanym.

Przykład:

Reklamujemy sklep sprzedający szklane opakowania. Wybieramy słowo kluczowe butelki w dopasowaniu przybliżonym.
Nasza reklama zacznie się wyświetlać na fraz takie jak „butelki”, „butelki szklane”, „butelki plastikowe”.

W przypadku ostatniej frazy tracimy pieniądze ponieważ osoba szukająca plastikowej butelki nie będzie zainteresowana naszym produktem.

Większa ilość wyszukań zmniejszy nasz udział w wyświetleniach reklamy na interesującą nas frazę, co z kolei zwiększa szansę na pytanie „Dlaczego nie widzę reklam?”.

Oczywiście w tym wypadku wina leży po stronie agencji, po jakimś czasie, kiedy kampania zbierze dane o wyszukaniach mamy dostęp do sekcji wyszukiwane hasła.
Tam znajdziemy jakie frazy były wpisywane przez internautów, którzy trafili na naszą stronę przez reklamy AdWords. Po analizie tych informacji możemy zoptymalizować kampanię zmieniając dopasowanie słów kluczowych, same słowa lub dodać słowa wykluczające.

Zbyt drogie frazy

Czasami klienci upierają się przy drogich frazach, twierdząc, że te gwarantują wysoką sprzedaż. Często tak jest, w końcu wysoka cena świadczy o dużym zainteresowaniu danym słowem kluczowym. Jednak jeśli nasz budżet jest ograniczony powinniśmy skupić się na mniej popularnych, a tańszych frazach. Jeśli nasz budżet dzienny wynosi 20 zł dziennie, nie powinniśmy szukać fraz które kosztują 8-10 zł za kliknięcie.

Pozwól opiekunowi twojej kampanii wybrać frazy w oparciu o jego doświadczenie, będzie wiedział jak dopasować frazy do budżetu.

Ograniczenie lokalizacji lub harmonogramu reklam

W kampaniach AdWords mamy możliwość określenia rejonu w jakim wyświetlany reklamy. Może to być obszar całej polski, ale nie musi.

Możemy wybrać województwa, miasta lub promień od miasta.

ograniczenie geograficzne wyświetlania reklam

Jeśli akurat w czasie sprawdzania swoich reklam jesteś poza wybranym obszarem nie masz szans na spotkanie się ze swoją reklamą.

To samo dotyczy harmonogramu wyświetlania reklam, czasami reklamy są wyświetlane w większych lub mniejszych okienkach czasowych. Ma to uzasadnienie w niektórych branżach.

harmonogram wyświetlania reklam AdWords

Więcej o targetowaniu reklam: Targetowanie grupy odbiorców – klucz do zyskownej kampanii

Mała liczba wyszukań

Jeśli już szukasz swoich reklam, zwróć uwagę na to czy przy danej frazie w ogóle występują reklamy płatne. Czasami zdarza się, że fraza jest na tyle rzadko wyszukiwana, że Google wstrzymuje się od wyświetlania reklam.

Zatem jeśli nie widzisz żadnych reklam, nie myśl, że twoja reklama nie wyświetla się nawet kiedy nie ma żadnej konkurencji. Konkurencja też się nie wyświetla 😀

Reklama
 

 

Reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *